The inclusion of people with disabilities in professional technical education with the use of assistive technology promotes work and economic growth according to the eighth goal of sustainable development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.31640

Keywords:

professional education; inclusive and sustainable growth; inclusion concepts in education.

Abstract

The work presents the conception of the professional education teacher about the inclusion of the person with disabilities in the technical vocational education of São Paulo with the use of assistive technology. This type of education enables the inclusion of the disabled in the labor market, promoting the eighth sustainable development objective of the UN Agenda 2030. The objective is to investigate the perception of teachers, the characterization of the inclusion of people with disabilities and the use of assistive technology, contributing to sustained, inclusive and sustainable economic growth, full, productive employment and decent work for all in accordance with the 2030 Agenda. The approach used is characterized as exploratory and bibliographic research, as well as the use of questionnaires as a method. As a result, partial knowledge about assistive technology was obtained, as well as a lack of adequate knowledge of the term inclusion. Based on concepts of inclusion, classification and use of assistive technologies in education, it is concluded that there is a precariousness of training and adequate information.

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Author Biographies

Andrea Ribeiro Ramos, Centro Estadual de Educação Tecnológica, São Paulo, São Paulo, Brasil

Mestranda em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, CEETEPS, Brasil. Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho(2008), graduação em Tecnologia em Automação de Escritórios e Sec. pela Faculdade de Tecnologia de São Paulo(1999), graduação em Licenciatura em Letras pelo Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas(2006), especialização em Educação a distância: elaboração de material, tutoria e ambientes virtuais pela Universidade Cruzeiro do Sul(2017) e especialização em Língua Inglesa e Tradução: estratégias de ensino pela Universidade Paulista(2003).

Roberto Kanaane, Centro Estadual de Educação Tecnológica, São Paulo, São Paulo, Brasil

Graduado em Psicologia pela Universidade Mogi das Cruzes (1974), Mestrado em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo (1984) e Doutorado em Ciências pela Universidade de São Paulo (1989). Professor e Orientador dos Programas de Mestrado Profissional do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Pesquisador junto ao CNPq no grupo de pesquisa em Gestão de Operações e Logística (Sistemas Produtivos); no grupo Gestão e Avaliação (Educação); no grupo de pesquisa Práticas da Educação Profissional e Tecnológica e Educação Corporativa. Desenvolve pesquisas no âmbito do Empreendedorismo, Inovação e Desenvolvimento de Competências voltadas ao Ensino Técnico e Tecnológico. Coordenador de Pós-Graduação Lato Sensu em Gestão Pública; Gestão Ambiental e Meio Ambiente; Pós em Sistemas de Gestão Integrada (SGI) e Pós em Gestão Estratégica de Pessoas nas Organizações Públicas. Experiência na área de Administração, com ênfase em Gestão de Pessoas, atuando principalmente em: Gestão do Conhecimento; Processos Socioprofissionais; Comportamento Ético em Hospitalidade. Sócio-Diretor da Roka Consultoria em Gestão de Pessoas. Autor de livros nas áreas de Gestão Pública; Comportamento Humano nas Organizações; Treinamento e Desenvolvimento do Potencial Humano. Membro da Academia Paulista de Psicologia.

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Published

2020-05-18

How to Cite

Ramos, A. R., & Kanaane, R. (2020). The inclusion of people with disabilities in professional technical education with the use of assistive technology promotes work and economic growth according to the eighth goal of sustainable development. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(2), 704–719. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.31640

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