School library, mediation and information literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v14.n2.2021.31670

Keywords:

School library, Information literacy, School librarian

Abstract

It points out the need to value the school librarian, its importance as an educating agent and the need for partnership with teachers, expanding learning outside the classroom. For this, the practice of information literacy is used, in which the librarian plays a fundamental role of mediator, as a way to enable individuals to be able to carry out, in an autonomous way, the activities of identification and use of reliable sources of information for making decisions and problem solving inside and outside the school space. It presents itself as a literature review and addresses the school library, mediation and literacy, establishing relationships between the areas. It is concluded that the partnership between teachers and librarians is of fundamental importance, however the school library still encounters some obstacles involving the application of laws responsible for mandatory implementation of libraries in schools.

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Author Biographies

Elisabete Gonçalves de Souza, Universidade Federal Fluminense, Departamento de Ciência da Informação, Niterói, RJ, Brasil

Graduada em Biblioteconomia e Documentação (1987) e em História (1992) pela Universidade Federal Fluminense; mestrado em Educação (1997) pela Universidade Federal Fluminense e doutorado (2012) em História e Filosofia da Educação Brasileira pela Universidade Estadual de Campinas. No campo da Documentação, atuou como bolsista de aperfeiçoamento do Centro de informações Nucleares (1987-1989); bibliotecária do SESC (1989-2004), sendo responsável pela organização do acervo bibliográfico e pelas atividades de leitura da unidade da Tijuca, onde coordenou o projeto Palavra em Cena; bibliotecária da Universidade Federal Fluminense(1993-2008), trabalhou no Núcleo de Documentação e no Centro e Memória Fluminense; foi professora dos cursos de Pedagogia e Letras da Universidade Estácio de Sá e do Curso de Pedagogia do Instituto Educação do Rio de Janeiro. Desde 2009 é professora do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal Fluminense. Em 2013 foi credenciada como professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação. Coordena projeto de iniciação cientifica sobre a função Informacional e pedagógica dos arquivos históricos escolares.

Vinicius Ribeiro Soares dos Santos, Universidade Federal Fluminense, Departamento de Ciência da Informação, Niterói, RJ, Brasil

Mestrando em Ciência da Informação (PPGCI/UFF), Graduado em Biblioteconomia e Documentação (UFF), Niterói, RJ, Brasil.

Hugo Figueiredo Mafra, Universidade Federal Fluminense, Departamento de Ciência da Informação, Niterói, RJ, Brasil

Mestrando em Ciência da Informação (PPGCI/UFF), Graduado em Biblioteconomia e Documentação (UFF), Niterói, RJ, Brasil.

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Published

2021-05-18

How to Cite

Souza, E. G. de, Santos, V. R. S. dos, & Mafra, H. F. (2021). School library, mediation and information literacy . Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 14(2), 600–616. https://doi.org/10.26512/rici.v14.n2.2021.31670

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