Innovative projects in the municipal schools' Seara through their libraries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v14.n3.2021.33862

Keywords:

School library, Innovation, Reading, Santa Catarina

Abstract

The research aims to diagnose the projects developed in the spaces of school libraries from Seara, Santa Catarina. Regarding the methodological procedures, the research is a case study, with a structured interview, classified as exploratory and descriptive, with a qualitative approach and bibliographic survey for theoretical foundation. Data collection was carried out with two coordinators from the municipality's education secretary, in addition to the five responsible for the projects in the school libraries. As a result, projects are presented with the characteristics of spaces, activities and impacts. Explains the availability of technologies, the organization of the collection, the contribution of the librarian, which is still absent in school libraries in the municipality. It is concluded that the spaces are beautiful and cozy, with updated collection to enchant students. Among the activities developed in the projects, the focus is on reading classes, with emphasis on the loan of books, storytelling, theater presentation, availability of books for families and the community and other specific activities for each project. The impacts of these actions are perceived in the greater participation of students who interact more with reading and perform better in the subjects.

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Author Biographies

Marinês Martins de Oliveira, Prefeitura Municipal de Seara, Seara, SC, Brasil

Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó(Unochapecó). Servidora da Prefeitura Municipal de Seara-SC na função de Agente de Atividades Gerais.

Jéssica Bedin, Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, SC, Brasil

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação na Universidade Federal de Santa Catarina, mestre em Ciência da Informação (2017), especialista em Gestão de Bibliotecas Escolares (2015) e bacharel em Biblioteconomia (2014) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Participa do grupo de pesquisa Gestão Estratégica da Informação, Empreendedorismo e Inovação. Atua como Professora e Coordenadora do curso de Biblioteconomia EaD da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ).

Priscila Machado Borges Sena, Universidade Federal de São Carlos, Instituto de Tecnologia e Informação, São Carlos, SP, Brasil

Doutora (2020) e Mestra (2014) em Ciência Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina/Florianópolis. Especialista em Gestão do Conhecimento pela Faculdade Integrada da Grande Fortaleza (2012). Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Mato Grosso/Rondonópolis (2009). Experiência na área de Ciência da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: ecossistema de startups, empreendedorismo, tecnologia e inovação, gestão documental, gestão da informação, gestão do conhecimento, bibliotecas universitárias na educação a distância e bibliotecas escolares. Participou do Grupo de Pesquisa Informação, Tecnologia e Sociedade (GrITS) e, do Grupo de Estudos em Biblioterapia, Bibliotecas Escolares e Leitura (GEBBEL). Integra o Grupo de Pesquisa Via Estação do Conhecimento (VIA) e, o Instituto de Pesquisas Biblion (BIBLION). Atuou como Professora Substituta de 2015 a 2016 no Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal de Santa Catarina, onde ministrou as disciplinas: Gestão Arquivística de Documentos Eletrônicos; Empreendedorismo I; Pesquisa em Biblioteconomia; Serviços de Informação; Gestão da Informação e do Conhecimento; Normalização da Documentação; Pesquisa Bibliográfica; Memória, Patrimônio e Pesquisa; Gestão da Informação e Arquivo. Sua tese de doutorado, sob a orientação da professora doutora Ursula Blattmann, versou sobre Fontes de Informação no Ecossistema de Startups de Florianópolis. Realizou Doutorado Sanduíche na Universidad Carlos III de Madrid, sob a orientação do professor doutor José Antonio Moreiro González. Está Editora de Relacionamento na Revista ACB, Diretora de Formação Política e Profissional (Gestão 2020-2023) da Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas de Informação e Instituições (FEBAB), e Bibliotecária Pesquisadora no Grupo de Pesquisa Bibliotecas Escolares do Conselho Regional de Biblioteconomia da 14ª região (CRB 14). 

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Published

2021-10-08

How to Cite

Oliveira, M. M. de, Bedin, J., & Sena, P. M. . B. (2021). Innovative projects in the municipal schools’ Seara through their libraries. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 14(3), 679–701. https://doi.org/10.26512/rici.v14.n3.2021.33862

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