Librarians: Looking from the perspective of an eyewitness experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v14.n3.2021.39257

Keywords:

Librarian, Rubens Borba de Moraes, History of Librarianship, Brazil

Abstract

Faced with recent discussions in Library Science and Information Science about the social, cultural, and educational role of the librarian in the Information Age, this work questions which representations of this professional appear in the history of Brazilian Librarianship. The work proposes to identify and discuss librarians' depictions presents in statements expressed by Rubens Borba de Moraes in nine interviews given by him from 1978 to 1986. A period in which the intellectual reviews his own experience, which includes his participation in the "Semana de Arte Moderna" in 1922, working in the Libraries Division of the Department of Culture of the city of São Paulo, and teaching at the university, as a professor of Library Science at the University of Brasília, where he retired. To raise the categories of analysis, we performed a reading based on discursive markers, namely: the use of personal pronouns when describing actions, the use of verbs, and the use of negation as a definition. With this, it was possible to identify how Moraes presented himself at the time of speech; the themes addressed; the recurrence of historical examples and life examples, and the concepts and representations reiterated during the interview. On the recurring themes, we identify his constant concern in relating the librarian's identity with the paths of Brazilian Librarianship throughout its history. We see criticism of a librarian who is jealous of his political role, which, according to Moraes, was not fully assumed by the professional in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvana da Silva Antonio Arduini, Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, São Paulo, SP, Brasil

É graduada em Biblioteconomia pela Puc-Campinas, mestrado e doutorado em Ciência da Informação pela Universidade de São Paulo. Na tese de doutorado investigou a participação de Rubens Borba de Moraes e dos modernistas paulistas na institucionalização da Biblioteconomia no Brasil. Faz parte do grupo de pesquisa em Biblioeducação sob direção científica do Professor Edmir Perrotti. Além do interesse em estudos relacionados à história da Biblioteconomia e letramento informacional, faz parte do movimento Sócio-educativo “Educar em tempos difíceis”, que discute problemáticas contemporâneas ligadas à Educação. No âmbito profissional, foi uma das responsáveis pela estruturação curricular do curso técnico em Biblioteca do Centro Paula Souza e atualmente está envolvida em projetos ligados ao livro e à leitura no desenvolvimento sustentável das cidades.

References

AMOSSY, Ruth. Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2005. p. 119-144.

BANDEIRA, Suelena Pinto. O mestre dos livros: Rubens Borba de Moraes. São Paulo: Briquet de Lemos, 2007.

BUTLEN, Max. Les politiques de lecture et leurs acteurs, 1980-2000. Lyon: INRP, 2008.

FAY, Lucy E. ALA Good neighbours. Books abroad, v. 17, n. 2, p. 116-120, 1943.

MORAES, Rubens Borba de. Aspectos históricos da biblioteca Mário de Andrade e o papel do Dr. Rubens na Biblioteconomia brasileira. [Entrevista cedida a] May Brooking Negrão. Bragança Paulista, 1983.

MORAES, Rubens Borba de. Depoimento de Rubens Borba de Moraes. [Entrevista cedida a] Museu da Imagem e do Som de São Paulo. São Paulo, 18 de set. 1981.

MORAES, Rubens Borba de. Depoimento sobre a Biblioteca Pública Municipal de São Paulo. [Entrevista cedida a] Antonio Agenor Briquet de Lemos. Bragança Paulista, 7 de set. de 1978. 14f.

MORAES, Rubens Borba de. Entrevista a alunos de Biblioteconomia. [Entrevista cedida a] Alunos da Escola de Comunicações e Artes. São Paulo, 1980.

MORAES, Rubens Borba de. Entrevista de Rubens Borba de Moraes. [Entrevista cedida a] GOMES, Marco Aurélio da Filgueira. Bragança Paulista, 15 de set. 1982.

MORAES, Rubens Borba de. Entrevista de Rubens Borba de Moraes. [Entrevista cedida a] Professores da Escola de Comunicações e Artes. Bragança Paulista, 1986.

MORAES, Rubens Borba de. Entrevista com Rubens Borba de Moraes. [Entrevista cedida ao] 1982.

MORAES, Rubens Borba de. Memória oral, 2. [Entrevista cedida a] Terezinha Marinho em Bragança Paulista. 22 de out. 1982. Rio de Janeiro, Fundação Nacional Pró-Memória. 1987. 48 p.

MORAES, Rubens Borba de. O bibliófilo aprendiz: prosa de um velho colecionador para ser lida por quem gosta de livros, mas pode também servir de pequeno guia aos que desejam formar uma coleção de obras raras, antigas ou modernas. 2. ed. São Paulo: Editora Nacional, 1975.

MORAES, Rubens Borba de. O engenheiro, o bibliotecário e o sentido de um projeto cultural. [Entrevista cedida a] Sebastião de Souza. 1985.

NELSON, Ernesto. Las Bibliotecas en los Estados Unidos. Nova York: Biblioteca Interamericana, 1927, v. 6.

PERROTTI, Edmir. Sobre informação e protagonismo cultural. In: Gomes, H. F.; NOVO, H. F..(Org.). Informação e protagonismo social. Salvador: EUFBA, 2017. p. 11-26.

PIZARRO, Daniella Câmara. Entre o saber agir e o saber fazer: o que professam os docentes de Biblioteconomia em Santa Catarina. 530 f. 2017. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina.

REIPERT, Herman José. História da Biblioteca Pública Municipal Mário de Andrade. São Paulo: Departamento de Cultura, 1972.

Published

2021-10-08

How to Cite

Arduini, S. da S. A. (2021). Librarians: Looking from the perspective of an eyewitness experiences. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 14(3), 898–911. https://doi.org/10.26512/rici.v14.n3.2021.39257

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.