Formative Learning With Darcy Ribeiro, A Centenary of Lessons: The Legacy of Utopias and Reflections in Favor of Libraries

O Legado De Utopias E As Reflexões Em Prol Das Bibliotecas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v15.n2.2022.43092

Keywords:

Memory., National identity., Education., Sociocultural formation., University of Brasilia

Abstract

The study analyzes the theoretical commitment of the anthropologist Darcy Ribeiro (1922-1997) in the face of public educational and social policies around quality and Latin American valorization. The objective is to point out Darcy Ribeiro's principles and postulates that meet the formative and transformative parameter of librarians and reading practice in the country. In this way, it is important to demonstrate that Darcynian thought opens new spaces for criticism and debates on the dilemmas and questions of the purpose of education, as well as to understand to what extent its epistemic efforts constitute a legacy or heritage to think about doing. practice of librarianship. The methodology involves a bibliographic research and content analysis, consulting excerpts from Darcy Ribeiro's work and testimonies to draw parallels that focus on the theme reading is something essential for the future and progress of Brazil. The results indicate a social legacy, reflecting Darcy Ribeiro's progressive vision for the areas of education and culture, and the various contributions serve to think about the social paradigm of Information Science, strengthening and supporting the socio-cognitive and informational approach. It is concluded that Darcy was a visionary, an institution builder and, above all, an intellectual who bet on Brazil, Darcy's memories project a hopeful and prosperous future for all - an inspiring source of public policies, libraries and universities that are growing and unfolding its potential.

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Author Biographies

Marcelo Calderari Miguel, Universidade Federal do Espírito Santo, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Vitória, ES, Brasil

Bibliotecário e Administrador pela Universidade Federal do Espírito Santo – Ufes. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI/UFES) - Linha 2 - Memória, Representação e Informação; Especialista em Educação Científica pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) | Membro do Grupo de Pesquisa (CNPq - DGP Reg. Nº: 8448/2017) Tabularium - Políticas de Arquivos: Observatório no Estado do Espírito Santo; desenvolvendo estudos empíricos e teóricos quanto à política, gestão, memória, patrimônio e preservação de documentos arquivísticos no Estado do Espírito Santo, nos variados suportes, nos arquivos públicos e privados. 

Sandra Maria Souza de Carvalho, Universidade Federal do Espírito Santo, Campus Goiabeiras, Vitória - ES, Brasil

Pesquisadora, Bibliotecária escolar, Animadora Cultural e Poetisa. Atua também com consultoria acadêmica. Pós graduada em MBA em Biblioteconomia pelo Instituto Faculdade Alfa – Alfamérica. Bacharela em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo – Ufes | https://orcid.org/0000-0002-7418-1874. | Sandra Maria Souza de Carvalho <sandramsc@hotmail.com>

Antonio Luiz Mattos de Souza Cardoso, Universidade Federal do Espirito Santo, Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor Associado do Departamento de Biblioteconomia da Universidade Federal do Espírito Santo – Ufes. Endereço: Av. Fernando Ferrari, 514 - Goiabeiras, Vitória - ES, 29075-910| ID Lattes: 5900211605766512.

antonio.cardoso@ufes.br | Professor do Departamento de Biblioteconomia da Ufes, Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas (CCJE), Av. Fernando Ferrari, 514, Goiabeiras, Vitória - ES | CV: http://lattes.cnpq.br/5900211605766512 | http://orcid.org/0000-0003-2180-3980

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Published

2022-08-22

How to Cite

Miguel, M. C., Carvalho, S. M. S. de ., & Cardoso, A. L. M. de S. . (2022). Formative Learning With Darcy Ribeiro, A Centenary of Lessons: The Legacy of Utopias and Reflections in Favor of Libraries : O Legado De Utopias E As Reflexões Em Prol Das Bibliotecas. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 15(2), 516–533. https://doi.org/10.26512/rici.v15.n2.2022.43092

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