The potential impacts of chatbot on the search engine industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v16.n1.2023.47662

Keywords:

Search engine, Response engine, Chatbot

Abstract

The editorial comments on the potential impacts of the chatbot on the internet search engine sector. With advances in artificial intelligence with chatbot programs, we are moving away from search engines and facts to a new response mechanism, that is, instead of looking for and providing facts or documents, the new generation will provide answers to queries. This fact will certainly have enormous impacts on the business of internet search engines. In addition, the articles included in the first issue of 2023 of the Ibero-American Journal of Information Science are commented on.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Murilo Bastos da Cunha, Universidade de Brasília, Faculdade Ciência da Informação, DF, Brasil

É graduado em Biblioteconomia pela Universidade de Brasília (UnB, 1968), mestrado em Administração de Bibliotecas pela Universidade Federal de Minas Gerais (1978), doutor (Ph. D.) em Library Science pela Universidade de Michigan (EUA,1982). Professor titular aposentado da UnB, professor permanente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da UnB, líder do Grupo de Pesquisa sobre Biblioteca digital (UnB-FCI). Foi presidente da Associação dos Bibliotecários do Distrito Federal e do Conselho Federal de Biblioteconomia. Na UnB ocupou os cargos de diretor da Faculdade de Estudos Sociais Aplicados, chefe do Departamento de Ciência da Informação e Documentação e Diretor da Biblioteca Central (em dois períodos). Publicou os livros: Uso de informações científicas e técnicas no Brasil, com Victor Rosenberg (1983); Bases de dados e bibliotecas brasileiras (1984); Documentação de hoje e de amanhã, com Jaime Robredo (1986 e 1994); Para saber mais: fontes de informação em ciência e tecnologia (2a. ed., 2016); Dicionário de biblioteconomia e arquivologia (2008), com Cordélia R. O. Cavalcanti; Manual de fontes de informação (2.ed. 2020); Manual de estudo de usuários da informação (2015), com Sueli Amaral e Edmundo Dantas. Atua na pesquisa e docência nas áreas de informação científica e tecnológica, biblioteca digital, estudo de usuários e biblioteca universitária. Editor da Revista Ibero-americana de Ciência da Informação [http://periodicos.unb.br/index.php/RICI/index]; editor do blog Biblioteca do Bibliotecário [ https://www.facebook.com/bibliotecadobibliotecario/].

References

MARR, Bernard. ChatGPT vai ameaçar o reinado do Google? Forbes Tech, 20 de fevereiro de 2023. Disponível em: https://forbes.com.br/forbes-tech/2023/02/chatgpt-vai-ameacar-o-reinado-do-google/ Acessado em: 11 de fev. 2023.

SITEL Group. Assistentes virtuais e chatbots famosos: entenda por que eles se destacam. Disponível em: https://www.sitel.com/pt-br/blog/assistentes-virtuais-chatbots/ Acessado em: 21 fev. 2023.

VAUGHAN-NICHOLS, Steven J. Bing vs. Google: A nova guerra de buscas orientadas por IA começou. Computerworld. URL: https://itforum.com.br/computerworld/bing-vs-google-a-nova-guerra-de-buscas-orientadas-por-ia-comecou/ 15 de fevereiro de 2023

Published

2023-03-27

How to Cite

Cunha, M. B. da. (2023). The potential impacts of chatbot on the search engine industry. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 16(1), 1–4. https://doi.org/10.26512/rici.v16.n1.2023.47662

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.