A valorização do grafite como documento de arquivo: uma abordagem interdisciplinar entre a competência em informação e a teoria da complexidade

Authors

  • Beatriz Rosa Pinheiro dos Santos Universidade Estadual Paulista
  • Myrella Vaenia da Luz Fernandes Universidade Estadual de Londrina
  • Ieda Pelógia Martins Damian Universidade de São Paulo
  • Ana Cristina de Albuquerque Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v11.n2.2018.8339

Keywords:

graphite, information literacy, public archives, theory of complexity

Abstract

The objective was to analyze whether information literacy and complexity theory can contribute to the valorization and institutionalization of graphite as a document that can be processed in public archives. A qualitative bibliographical research was carried out. The results demonstrated that the standard of information literacy, which corresponds to the need for reliable sources for effective access to information, justifies and supports the idea of graphitization as an archive document, since it will provide standard, liberating and lasting access to society who decide to use and access graphite documented in public archives. In addition, it is concluded that one of the principles of complex thinking reflected the fact that there is no escaping this process of institutionalization of graphite, because this is a design of society, is an effect of some cause and configures moments of the history of the country and of the people.

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Author Biographies

Beatriz Rosa Pinheiro dos Santos, Universidade Estadual Paulista

Faculdade de Filosofia e Ciências, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil.

 

Myrella Vaenia da Luz Fernandes, Universidade Estadual de Londrina

Londrina, PR, Brasil.

 

Ieda Pelógia Martins Damian, Universidade de São Paulo

Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Curso de Biblioteconomia, Ribeirão Preto, SP, Brasil.

 

Ana Cristina de Albuquerque, Universidade Estadual de Londrina

Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Londrina, PR, Brasil

 

References

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Published

2018-05-28

How to Cite

Santos, B. R. P. dos, Fernandes, M. V. da L., Damian, I. P. M., & Albuquerque, A. C. de. (2018). A valorização do grafite como documento de arquivo: uma abordagem interdisciplinar entre a competência em informação e a teoria da complexidade. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 11(2), 481–497. https://doi.org/10.26512/rici.v11.n2.2018.8339

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