In Search of Africa in Brazil: Pierre Verger’s ethnographic view of the black São Luís

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v22i42.50517

Keywords:

Visual Culture, Pierre Verger, Images, São Luís

Abstract

This article proposes to analyze, based on the field of Visual Culture and in the methodology of the serial analysis of images, the produced by the French photographer Pierre Verger. The analysis relies on a series of 6 images that shows manifestations of afro-brazilian culture existing in the city of São Luís of Maranhão in 1948. As a result, it was observed the importance and polysemy of the production of Verger in the appreciation of “africanity” while cultural heritage, especially in São Luís, considering the historical construction of stigmatization of the black culture by local elites.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alvaro Moreira do Rego Neto, IFPA/UNIFESSPA

Mestrando do Programa de História e Cultura da Amazônia da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará. Especialista em Arte, Mídia e Educação pelo Instituto Federal do Maranhão. Graduado em História pela Universidade Estadual do Maranhão. Professor de História no Instituto Federal do Pará - IFPA, Campus Marabá Industrial onde também é integrante do NEABI (Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros e Indígenas), da Rede de NEAB, NEABIS e Grupos Correlatos - RENNEABI e do Comitê do Observatório do Mundo do Trabalho. Membro do Grupo de Pesquisa Mundus Novus: Núcleo de Estudos sobre História Moderna e Contemporânea da UFV e membro/pesquisador do Grupo de Pesquisa Territórios Indígenas e Etnoenvolvimento do IFPA. Tem experiência e interesse na área de História, com ênfase em História e Imagem, Ensino de História e História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena.

References

BARROS, A. E. A. O pantheon encantado: sujeitos, culturas e questão racial no processo de formação de identidade maranhense. In: BARROS, A. E. A.; NERIS, C. S. C.; BARROSO JÚNIOR, R. dos S.; BARBOSA, V. de O.; SALES, T. da S.; NERIS, W. S. (Org.). Histórias do Maranhão em tempos de república. São Luís, Edufma; Jundiaí, Paco Editorial: 2015. p. 37-73.

BOULER, J.-P. Le. Pierre Fatumbi Verger: Um homem livre. Salvador: Fundação Pierre Verger, 2002.

CAMARGO, D. Verger, a fotografia e um complexo sistema de crenças. In: Anais do ... XXXV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2012, Fortaleza - CE. São Paulo, SP: Intercom, 2012. v. 1. p. 150-165.

COELHO, M. B. O campo da fotografia profissional no Brasil. In: Varia História, Belo Horizonte, v. 22, n. 35: p. 79‐99, jan./jun., 2006.

CORRÊA, R. Formação social do Maranhão. São Luís: SIOGE, 1993.

COSTA, H.; SILVA, R. R. da. A fotografia moderna no Brasil. São Paulo: Cosac & Nasify, 2004.

COSTA, H. Entre o Local e o Global: A invenção da revista o cruzeiro. In: COSTA, H.; BURG, S. (Org.). As origens do fotojornalismo no Brasil: Um olhar sobre O Cruzeiro 1940/1960. 1. ed. Rio de Janeiro: Instituto Moreira Salles, 2012, v. 1, p. 8-31.

FERRETTI, M. Tambor de Mina em São Luis: dos registros da missão de pesquisas folclóricas aos nossos dias. Pós Ciências Sociais, v. 3, n. 6., 2006.

FERRETTI, S. Mario de Andrade e o tambor de crioula do Maranhão. Revista Pós Ciências Sociais, v. 5, p.93-112, 2006.

FERRETTI, S. Contribuição cultural do negro na sociedade maranhense. São Luís: UFMA, 2008. Trabalho apresentado em Mesa Redonda no Curso de Letras da Universidade Federal do Maranhão.

FERRETTI, S. Estórias da Casa Grande das Minas Jeje. In: Folheto casa das minas, Querebentã de Zomadônu. São Luís: IPHAN, 2008a, p 15-24.

FERRETTI, S. Querebentã de Zomadônu: etnografia da Casa das Minas do Maranhão. 3. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2009.

HOBSBAWM, E. J. Tempos fraturados. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

KNAUSS, P. O desafio de fazer história com imagens: arte e cultura visual. ArtCultura. Uberlândia, v. 8, n. 12, p. 97-115, jan./jun., 2006.

KOSSOY, B. Fotografia e história. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.

KOSSOY, B; CARNEIRO, M. L. T. O olhar europeu: o negro na iconografia brasileira do século XIX. São Paulo: Edusp, 1994.

LOUZADA, S. Decifrando as imagens técnicas. In: XXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Rio de Janeiro: UERJ, 2005, p. 1-15.

LÜHNING, E. A. Pierre Fatumbi Verger e sua obra: uma homenagem. Afro-Ásia, n. 21/22, p. 315-364, 1999.

LÜHNING, E. A. Pierre Verger: repórter fotográfico. Rio de Janeiro. Editora: Bertrand Brasil, 2004.

MARTINI, G. T. A fotografia como instrumento de pesquisa na obra de Pierre Fatumbi Verger. 1999. Dissertação (Mestrado em Comunicação). Universidade de Brasília, Programa de pós-graduação em Comunicação, 1999.

MATORY, James Lorand. Jeje: repensando nações e transnacionalismo. Mana — Estudos de Antropologia Social, 5, 1, 1999, 57-80.

MAUAD, A. M. de S. A. Através da imagem: fotografia e história: interfaces. Revista Tempo, Niterói, UFF, Relume-Dumará, v. 1, p. 73-98, 1996.

MIGUEL, N. M. D.; CORREIA, Maria Rosa dos Santos. Os intelectuais no IPHAN e no IBGE na era Vargas. In: Anais... Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura, 5. Salvador: ENECULT, 2009.

MORIN, F. (Org.). Roger Bastide - Pierre Verger: diálogo entre filhos de xangô. Correspondência 1947-1974. São Paulo: Edusp, 2017.

PARÉS, L. N. A correspondência entre Roger Bastide e Pierre Verger. Revista USP, v. 1, p. 177-184, 2019.

PÔSSA, C. M. de M. Estudio de la obra fotográfica de Pierre Verger. 2007. Tese (Doutorado em Artes) – Facultat de Belles Arts/Universitat de Barcelona, 2007.

ROLIM, I. C. P. Primeiras imagens: Pierre Verger entre burgueses e infrequentáveis. 2009. Tese (Doutorado em Sociologia). São Paulo, 2009.

SANTOS, E. R. Pierre Verger: O fotógrafo da cultura popular (Influências estéticas e estilos). In: Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura. Fotografia e Arte. Salvador – BA, 2010.

SCHWARCZ, L. M. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870-1931. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

SOUTY, J. Pierre Fatumbi Verger: do olhar livre ao conhecimento iniciático. São Paulo: Ed. Terceiro Nome, 2011.

TEIXEIRA, M. H. Intercâmbio de ideias: Arthur Ramos e intelectuais das américas sobre a questão cultural negra (1930-1949). In: XXIX Simpósio Nacional de História (Contra os Preconceitos: História e Democracia), ANPUH, Brasília: UNB, 2017.

VERGER, P. Flux e reflux de le traite des esclaves entre le golfe du Bénin et Bahia de todos os santos, du dix-septième au dix-neuviè-me siècle. Paris: Mouton, 1968.

VERGER, P. Pierre Verger: 50 Anos de fotografia. 2. ed. Salvador: Fundação Pierre Verger: Andrea Jakobsson Estúdio, 2011.

VERGER, P. Uma rainha africana mãe de santo em São Luís. Revista da USP, São Paulo, v. 6, p. 151-158, jun./ago. São Paulo, 1990.

Published

2023-12-22

How to Cite

REGO NETO, Alvaro Moreira do. In Search of Africa in Brazil: Pierre Verger’s ethnographic view of the black São Luís. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 22, n. 42, p. 110–128, 2023. DOI: 10.26512/emtempos.v22i42.50517. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/50517. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.