Post-qualitative research and childhood studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202350615

Keywords:

Research Methodology, Post-qualitative research, Childhood

Abstract

In this article, we present a discussion about the contributions of post-qualitative research to research on babies and children. This investigative tradition seeks to understand the human being in their living spaces, especially in relation to the changes caused by the ecological crisis, the relationship with technology and other marks of the Antropocene. Based on this, we intend to reflect on how post-qualitative research understands childhood as part of a living whole and how research methodologies are part of the transformation of the world, inviting us to carry out a type of investigation that considers the importance of these relationships among all forms of existence on planet Earth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jader Janer Moreira Lopes, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2003). Professor titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Coordenador do Grupo de Pesquisas e Estudos em Geografia da Infância - GRUPEGI/CNPq. E-mail: jjanergeo@gmail.com

Sara Rodrigues Vieira de Paula, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, Brasil

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2018). Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Membro do Grupo de Pesquisas e Estudos em Geografia da Infância - GRUPEGI/CNPq. E-mail: saravpaula@gmail.com

References

Aitken, S. C. (2019). Jovens, direitos e território: apagamento, política neoliberal e ética pós-infância. Unb.

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal.

Bridle, J. (2023). Maneiras de ser: Animais, plantas, máquinas: a busca por uma inteligência planetária. Todavia.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2000). Handbook of Qualitative Research. SAGE Publications.

Geraldi, J. W. (2011). Alfabetização e Letramento: perguntas de um alfabetizando que lê. Em E. Zaccur (Org.). Alfabetização e Letramento. O que muda quando muda o nome? (pp. 13-32). Rovelle.

Haraway, D. J. (2021). O manifesto das espécies companheiras: cachorros, pessoas e alteridade significativa. Bazar do Tempo.

Haraway, D. J. (2022) Quando as espécies se encontram. Ubu.

Haraway, D. J. (2023) Ficar com o problema: Fazer parentes no Chthuluceno. N-1.

Hohti, R., & MacLure, M. (2021). Insect-Thinking as Resistance to Education’s Human Exceptionalism: Relationality and Cuts in More-Than-Human Childhoods. Qualitative Inquiry, 28(3–4), 322–332. https://doi.org/10.1177/10778004211059237

Hohti, R., & Tammi, T. (2019). The greenhouse effect: Multispecies childhood and non-innocent relations of care. Childhood, 26(2), 169–185. https://doi.org/10.1177/0907568219826263

Hohti, R., & Tammi, T. (2020). Touching is Worlding: From Caring Hands to World-Making Dances in Multispecies Childhoods. Journal of Childhood Studies, 45(2), 14-26. https://doi.org/10.18357/jcs452202019736

Le Grange, L. (2019). Leading article: What is (post)qualitative research? South African Journal of Higher Education, 32(5). https://hdl.handle.net/10520/EJC-117d32a51d

Lopes, J. J. M. (2021). Terreno Baldio. Um livro sobre balbuciar e criançar os espaços para desacostumar Geografias: Por uma Teoria sobre a Espacialização da Vida. Pedro & João.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. EPU

Massey, D. B. (2013) Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Bertrand Brasil.

Murris, K. (2016). The Posthuman Child: iii. Em D. Kennedy, & B. Bahler (Ed.). Philosophy of childhood today: exploring the boundaries (pp. 185-197). Lexington Books.

Murris, K., Souza, L. de, Silva, H. da & Reynolds, R. (2022). Is the Sand Alive? Posthuman Experimentation with/in South African Early Years Teacher Education. Em A. Kuusisto (Ed.). The Routledge International Handbook of the Place of Religion in Early Childhook Education and Care (pp. 149-164). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003017783-13/sand-alive-posthuman-experimentation-south-african-early-years-teacher-education-karin-murris-luzia-aparecida-de-souza-heloisa-da-silva-rose-anne-reynolds

Tammi, T., Hohti, R., & Rautio, P. (2020). Editorial: Child-Animal Relations and Care as Critique. Journal of Childhood Studies, 45(2). https://doi.org/10.18357/jcs452202019734

Tsing, A. L. (2022). O cogumelo no fim do mundo: sobre a possibilidade de vida nas ruínas do capitalismo. N-1.

Vygotsky, L. S. (2012). Obras Escogidas – Tomo IV: Paidología del adolescente/Problemas de la psicología infantil. Antonio Machado Libros.

Published

2023-12-31

How to Cite

Lopes, J. J. M., & Paula, S. R. V. de. (2023). Post-qualitative research and childhood studies. Linhas Críticas, 29, e50615. https://doi.org/10.26512/lc29202350615

Issue

Section

Dossier | Listening and participation in research with (about) children

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.