A questão do exílio em Theodor Adorno e Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19689

Keywords:

Theodor Adorno, Paulo Freire, Exile, Totalitarianism, Education

Abstract

The essay discusses the question of exile and totalitarian ideologies in the lives of two great critical intellectuals, Theodor Adorno and Paulo Freire, who, in expressing their positions of denunciation of explorations and injustices in the face of the rigidity of the thinking of the time, were forced into exile. Such conceptions, although distinct, converge on the enlightening path of the (in) success of formative experience through education, for it is understood with Adorno that education is an experience of reeducation of the managed society, while Freire is a possibility of political emancipation, autonomy of action towards the dialogical humanization and overcoming the state of oppression and alienation by the school.

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Author Biographies

Adilson Cristiano Habowski, Universidade La Salle

Mestrando em Educação da Universidade La Salle - UNILASALLE, Canoas. Bolsista da CAPES. Integrante do grupo de pesquisa NETE/CNPq.

Elaine Conte, Universidade La Salle

Doutora em Educação (UFRGS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle - UNILASALLE/Canoas. Líder do Núcleo de Pesquisas sobre Tecnologias na Educação - NETE/CNPq e membro do Grupo de Estudos sobre Filosofia da Educação e Formação de Professores - GEFFOP/CNPq.

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Published

2018-12-21

How to Cite

Habowski, A. C., & Conte, E. (2018). A questão do exílio em Theodor Adorno e Paulo Freire. Linhas Críticas, 24, e19689. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19689

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