Disputes for the public school

historic contributions to think about teaching work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31908

Keywords:

Defense of public school, School Project, Teaching work, Meaning of teaching work

Abstract

In this article we propose to understand the meanings of the teaching work constituted in the historicity of the clashes by a hegemonic project of public school education. We carry out epistemological searches in the philosophical currents that support the modern school, analyzing historical multideterminants that foster public school meanings, and possibilities of sense for teaching work. We conclude that traditional Christian humanism makes sense centered on church-oriented knowledge; modern humanism forms an ambivalent sense between professionalization and vocation; and neoliberal humanism engages the teacher to mediate self-learning, causing loss of sense.

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Author Biographies

Deise Ramos da Rocha, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Professora da Secretaria de Educação do Distrito Federal. Pesquisadora do CEPE/UFPel - Centro de Estudos em Políticas Educativas, e do GEPFAPe/UnB - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Formação e Atuação de Professores. E-mail: deise.rocha@hotmail.com

Álvaro Luiz Moreira Hypolito, Universidade Federal de Pelotas, Brasil

Doutor (PhD) em Curriculum and Instruction na Universidade de Wisconsin - Madison. Professor Titular da Universidade Federal de Pelotas. Atualmente é o Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação. Coordenador do CEPE - Centro de Estudos em Políticas Educativas da UFPel. E-mail: alvaro.hypolito@gmail.com

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Published

2020-09-01

How to Cite

Ramos da Rocha, D., & Moreira Hypolito, Álvaro L. (2020). Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work. Linhas Críticas, 26, e31908. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31908

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