Through affections

university experience in the political trajectory of young liberals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc27202136531

Keywords:

Youth, Political socialization, Liberalism

Abstract

This paper deals with the impact of college experience regarding the identification of young students with political, economic, and social liberalism. The relevance of this experience in their paths is directly related to the affective dimension that links friendships to the construction of political affinities. The results we present here are part of an ethnographic investigation of two and a half years, and in-depth interviews with young liberals from Campina Grande, Paraíba, Brazil, that formed the Luís Gama Collective and showed how the arrival at the university allowed these young group of people to negotiate knowledge, dispositions and political preferences in a socio-political context of transition between the left-wing and extreme right-wing (2016-2018).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Salles, Federal University of Paraíba, Brazil

PhD in Sociology from the Federal University of Paraíba (2020). Member of the Health, Society and Culture research group. E-mail: tatiana.sales@gmail.com

monica, Federal University of Paraíba, Brazil

PhD in Anthropology from the Federal University of Rio de Janeiro (2008). Associate Professor at the Social Sciences Department at the Federal University of Paraíba. Leader of the Health, Society and Culture research group. Member of MARC (Center for Research in Medical Anthropology). Email: monicafranchg@gmail.com

References

Abramo H. W. (2005). Condição juvenil no Brasil contemporâneo. Em H. W. Abramo, & P. P. M. Branco. Retratos da juventude brasileira: análises de uma pesquisa nacional (pp. 37-72). Editora Fundação Perseu Abramo.

Castro, L. R. (2009). Juventude e socialização política: atualizando o debate. Psicologia: Teoria e pesquisa, 4, 479-487. https://doi.org/10.1590/S0102-37722009000400003

Cunha, L. A. (2007). A universidade crítica: o ensino superior na república populista. Editora UNESP.

Fernandes, D. C., & Messenberg, D. (2018). Um espectro ronda o Brasil (à direita). Plural, 25(1), 1-12. https://doi.org/10.11606/issn.2176-8099.pcso.2018.149006

Foracchi, M. M. (1965). O estudante e a transformação da sociedade brasileira. Companhia Editora Nacional.

Foucault, M. (2008). O nascimento da biopolítica. Martins Fontes.

Giddens, A. (2002). Modernidade e identidade. Zahar.

Groppo, L. A. (2016). Juventudes universitárias: participação política e processos educativos em uma universidade no interior de Minas Gerais. Educativa, 19(1), 838-859. http://doi.org/10.18224/educ.v19i3.5440

Maffesoli, M. (2014). O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massas. Forense.

Marcon, T., Dourado P. I., & Mezadri, N. J. (2020). Potencialidades e limites político-educativos das mobilizações no Brasil: desafios de tradução. Linhas Críticas, 26, 1-18. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.29703

Muxel, A. (1997). Jovens dos anos noventa: à procura de uma política sem “rótulos”. Revista Brasileira de educação, 5, 151-166. http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE05_6/RBDE05_6_14_ANNE_MUXEL.pdf

Muxel, A. (2014). Politics in private: love and convictions in the French political consciousness. Palgrave Macmillan.

Novaes, R. (2006). Os jovens de hoje: contextos, diferenças e trajetórias. Em M. I. M. Almeida, & F. Eugenio. Culturas jovens: novos mapas do afeto (pp.105-120). Jorge Zahar.

Rocha, C. (2017). Passando o bastão: a nova geração de liberais brasileiros. Nuevo Mundo Mundos Nuevos. https://doi.org/10.4000/nuevomundo.71327

Salles, T. (2020). Liberais de alma: socialização e identidade política de jovens na Paraíba. [Tese de doutorado, Universidade Federal da Paraíba]. Repositório institucional da UFPB. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/18520

Salles, T., & Franch, M. (2019). "Liberais por inteiro": uma análise sociológica sobre a emergência de identidades políticas juvenis em torno do liberalismo na Paraíba. Abordagens, 1(2), 69-83. https://periodicos.ufpb.br/index.php/rappgs/article/view/50251/31336

Setton, M. G. J. (2005). A particularidade do processo de socialização contemporâneo. Tempo Social, 17(2), 335-350. https://doi.org/10.1590/S0103-20702005000200015

Sposito, M. P., & Tarábola, F. S. (2016). Experiência universitária e afiliação: multiplicidade, tensões e desafios da participação política dos estudantes. Educação e Sociedade, 37(137), 1009-1028. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016166158

Tomizaki, K., & Daniliauskas, M. (2018). Os jovens e a política: do mal-estar a novas formas de expressão na vida pública. Pro.Posições, 29(1), 347-356. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0127

Woodward, K. (2014). Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. Em T. T. Silva. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais (pp. 7-72). Vozes.

Published

2021-07-09

How to Cite

Salles, T., & monica. (2021). Through affections: university experience in the political trajectory of young liberals. Linhas Críticas, 27, e36531. https://doi.org/10.26512/lc27202136531

Issue

Section

Dossier: As dimensões educativas da luta

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.