“I danced a dance I did not know”: art, teaching and research with children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202350403

Keywords:

Children, Dance, Investigation

Abstract

Based on the investigation of dance creation processes with children at the Escola Municipal de Iniciação Artística de São Paulo (EMIA), the article presents ways in which children participate, validating their languages and assuming improvisation, chaos and drift as investigative, artistic and pedagogical procedures. Supported by Childhood Social Studies, listening and dialogue with children allowed their perspectives on their investigative processes and aesthetic experiences to emerge, present in their speeches and gestures, contributing to the construction of teaching and research in dance with children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréa Fraga da Silva, Municipal School of Artistic Initiation of São Paulo, São Paulo, Brazil

PhD in Education at the School of Education (FEUSP), all to the University of São Paulo. Teacher at the Municipal School of Artistic Initiation of São Paulo (EMIA). Member of the Research Group: CORPINFÂNCIAS – Research and Early childhood: children's languages ​​and cultures (CNPq). Performer of the Lagartixa na Janela Group, São Paulo, Brazil. Email: andreafragas@gmail.com

Patrícia Dias Prado, University of São Paulo, São Paulo, SP, Brasil

PhD in Education from the State University of Campinas (2006). PhD Professor in the the School of Education at the University of São Paulo, in the area of ​​childhood. Coordinator of the Research Group: CORPINFÂNCIAS – Research and Early childhood: children's languages ​​and cultures (FEUSP), São Paulo, Brazil. Email: patprado@usp.br

References

Abramowicz, A., Lecovitz, D., & Rodrigues, T. (2009). Infâncias em Educação Infantil. Pro-Posições, 20(3), 179-197. https://doi.org/10.1590/S0103-73072009000300012

Almeida, F. de. S., & Prado, P. D. (2022). Estágio e Formação Docente em Dança na Educação Infantil. Revista Cena, 22. https://doi.org/10.22456/2236-3254.125126

Bae, B. (2015). O direito das crianças a participar – desafios nas interações do quotidiano. Da Investigação às práticas, 6(1), 7-30. https://doi.org/10.25757/invep.v6i1.107

Buss-Simão, M., Medeiros, F. E., Silva, A. M., & Silva Filho, J. J. (2010). Corpo e infância: natureza e cultura em confronto. Educação em Revista, 26(3), 151-168. https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000300008

Colectivo Filosofarconchicxs. (2018). Pedagogías del Caos. Pensar La escuela más allá de lo (im)posible (2. ed.). Seisdedos.

Csordas, T. J. (2013). Fenomenologia cultural corporeidade: agência, diferença sexual, e doença. Educação, 36(3), 292-305. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/15523/10187

Cunha, S. M. (2016). EMIA: escola de arte, casa de crianças. Em A. Fraga, B. Almeida, C. Rogatko, G. Ramos, L. Bonamin, M. Perez, P. Vilas Boas, & S. Cunha (Orgs.). EMIA, escola de artes, casa de crianças: uma experiência de 35 anos (pp. 16-19). Secretaria Municipal de Cultura. https://issuu.com/emia_livro_35anos/docs/livro_d50814ce01ea82

Cunha, S. M. (2017). Quebra-Cabeça sonoro: um jogo chamado criação musical. Orfeu, 2(2), 45-68. https://doi.org/10.5965/2525530402022017045

Deleuze, G., & Guattari, F. (2012). Mil Platôs (2. ed., v. 4). Editora 34.

Fernandes, F. (2016). As "trocinhas" do Bom Retiro. Pro-Posições, 15(1), 229–250. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643855

Fraga, A., Almeida, B., Rogatko, C., Ramos, G., Bonamin, L., Perez, M., Vilas Boas, P., & Cunha, S. (Orgs.). (2016). EMIA, escola de artes, casa de crianças: uma experiência de 35 anos. Secretaria Municipal de Cultura. https://issuu.com/emia_livro_35anos/docs/livro_d50814ce01ea82

Gama, F. (2020). A autoetnografia como método criativo: experimentações com a esclerose múltipla. Anuário Antropológico, 45(2), 188-208. https://doi.org/10.4000/aa.5872

Gobbi, M. A. (2012). Desenhos e fotografias: marcas sociais de infâncias. Educar em Revista, 43, 135-147. https://doi.org/10.1590/S0104-40602012000100010

Godard, H. (2001). Gesto e percepção. Em S. Soter, & R. Pereira. Lições de Dança 3 (pp. 11-35). UniverCidade.

Hartmann, L. (2020). Como fazer pesquisa com crianças em tempos de pandemia? Perguntemos a elas. Revista NUPEART, 24, 30-52. https://doi.org/10.5965/23580925242020029

Ingold, T. (2016). Chega de etnografia! A educação da atenção como propósito da antropologia. Educação, 3(39), 404-411. http://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.3.21690

James, A., Jenks, C., & Prout, A. (2000). O corpo e a infância. Em W. O. Kohan, & D. Kennedy (Orgs.). Filosofia e Infância: possibilidades de um encontro (2. ed. pp. 207-238). Vozes.

Kohan, W. O. (2007). Infância, estrangeiridade e ignorância: ensaios de filosofia e educação. Autêntica.

Larrosa, J. B. (1999). Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Autêntica.

Larrosa, J. B. (2011). Experiência e Alteridade em Educação. Reflexão e Ação, 19(2), 4-27. https://doi.org/10.17058/rea.v19i2.2444

Larrosa, J. B. (2014). Tremores: escritos sobre experiência. Autêntica.

Machado, M. M. (2010). A criança é performer. Educação & Realidade, 35(2), 115-137. https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/11444/9447

Machado, M. M. (2015). Só rodapés: Um glossário de trinta termos definidos na espiral de minha poética própria. Rascunhos, 2(1), 53-67. https://doi.org/10.14393/RR-v2n1a2015-05

Marchi, R. C. (2018). Pesquisa Etnográfica com crianças: participação, voz e ética. Educação & Realidade, 43(2), 727-746. https://doi.org/10.1590/2175-623668737

Martins, A. J., & Prado, P. D. (Orgs.). (2021). Das pesquisas com crianças à complexidade da infância (2. ed.). Autores Associados.

Merleau-Ponty, M. (1994). Fenomenologia da percepção (Trad. Carlos Alberto R. Moura). Martins Fontes.

Midgelow, V. L. (2018). Improvisação em dança como pesquisa: processos de saber líquidos e devir à linguagem. Em A. Teixeira, E. Santos, & R. Hercoles (Orgs.). ANDA: 10 anos de pesquisa em dança (pp. 137-157). ANDA. https://www.academia.edu/44711289/ANDA_Vida_L_Midgelow_Improvisa%C3%A7%C3%A3o_em_Dan%C3%A7a_como_Pesquisa_processos_de_saber_l%C3%ADquidos_e_devir_%C3%A0_linguagem

Nietzsche, F. W. (1991). Obras Incompletas (5. ed., v. I e II). Nova Cultural.

Nogueira, R., & Barreto, M. (2018). Infancialização, ubuntu e tekoporã: elementos gerais para educação e ética afroperspectivistas. Childhood&Philosophy, 14(31), 625-644. https://doi.org/10.12957/childphilo.2018.36200

Oliveira, A. M., & Prado, P. D. (2022). Iniciações artísticas entre crianças e educadores artistas: linguagens em movimento. Anais do VII Encontro Científico Nacional de Pesquisadores em Dança, Campinas, São Paulo, Brasil. https://proceedings.science/anda/anda-2022/trabalhos/iniciacoes-artisticas-entre-criancas-e-educadores-artistas-linguagens-em-movimen?lang=pt-br

Prado, P. D. (2015). Educação Infantil: contrariando as idades. Képos

Rocha, A. C. (2017). Memórias de Iniciação Artística e a criação de si. [Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas]. Repositório Institucional da UNICAMP. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2017.983126

Rosemberg, F. (1976). Educação para quem? Ciência e Cultura, 28(12), 66-71.

Santiago, F., & Faria, A. L. G. de. (2015). Para além do adultocentrismo: uma outra formação docente descolonizadora é preciso. Educação e Fronteiras, 5(13), 72-85. https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/5184

Sarmento, M. J. (2003). Imaginário e Culturas da Infância. Centro de Estudos da Criança, Universidade do Minho. http://titosena.faed.udesc.br/Arquivos/Artigos_infancia/Cultura%20na%20Infancia.pdf

Schechner, R. (2003). O que é performance? O percevejo, 11(12), 25-50.

Scribano, A., & De Sena, A. (2009). Construcción de conocimiento en Latinoamérica: algunas reflexiones desde la auto-etnografia como estratégia de investigación. Cinta Moebio, 34. http://doi.org/10.4067/S0717-554X2009000100001

Silva, A. F. (2023). Entre processos e performances de crianças criando dança: arte, corporalidade e experiência na EMIA. [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da USP. https://doi.org/10.11606/T.48.2023.tde-06042023-110556

Silva, A. F., & Prado, P. D. (2020). Que danças criam as crianças?: arte e corporalidade na educação das infâncias. Em I. C. Souza (Org.). Educação Infantil: comprometimento com a educação global da criança (pp. 96-105). Atena. https://www.atenaeditora.com.br/catalogo/ebook/educacao-infantil-comprometimento-com-a-formacao-global-da-crianca

Simondon, G. (2005). L'individuation à la lumière dês notions de forme et d'information (Trad. Pedro P. Ferreira e Francisco A. Caminati, pp. 23-36). Édition Jérôme Millon.

Spinoza, B. (1974). Ética III (Trad. Joaquim de Carvalho). Abril Cultural.

Szulc, A. (2019). Más allá de la agencia y las culturas infantiles: reflexiones a partir de una investigación etnográfica con niños y niñas mapuche. Runa, 40(1), 53-63. https://doi.org/10.34096/runa.v40i1.5360

Published

2023-12-31

How to Cite

Silva, A. F. da, & Prado, P. D. (2023). “I danced a dance I did not know”: art, teaching and research with children. Linhas Críticas, 29, e50403. https://doi.org/10.26512/lc29202350403

Issue

Section

Dossier | Listening and participation in research with (about) children

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.