“Não Propaganda” and urban space

“Não Propaganda” and urban space Reflections on urban interventions, city advertising and video art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n24.2019.13

Keywords:

Urban Intervention, Advertising, Video art, City, Collectives

Abstract

This work intends to think about the dynamics between advertising, public space and citizens, through the “Não Propaganda” urban intervention, carried out by the Bahian collective GIA, and its mediation processes with the production of a video art produced by the group from the filming of this action in the city of São Paulo, in 2006. This intervention seeks to address communication in the cities through signs, banners and yellow leaflets without any words or drawings, proposing a reflection on the oppressive structures of advertising and marketing of products that continually exceed and deform public spaces of circulation and popular parties. Thus, the article will seek to analyze this urban intervention impact, taking into consideration the answer of the audience that goes through it, how these bodies apprehend it in urban displacements, and how the recording of it in video art contributes to the meaning production in cities.

 

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Author Biographies

Elisa Maria Barros Marques, Universidade Federal de Goiás - Regional Goiás

Estudante de Arquitetura e Urbanismo na Universidade Federal de Goiás ”“ Regional Goiás desde 2017. Faz parte do projeto de pesquisa e extensão Cidade e dramaturgia visual: ações poéticas urbanas que deu origem ao CAPU ”“ Coletivo de Ações Poéticas Urbanas.

Emilliano Alves de Freitas Nogueira, Universidade Federal de Goiás: Goiás, GO, BR

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade Federal de Uberlândia (Sub-área: Artes Cênicas). Possui Especialização em Artes Visuais: Cultura e Criação pelo SENAC/MG (2012) e graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Uberlândia (2007). Professor do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal Goiás - Regional Goiás. Coordenador do projeto de pesquisa e extensão Cidade e dramaturgia visual: ações poéticas urbanas.

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Published

2020-03-08

How to Cite

Barros Marques, E. M., & Alves de Freitas Nogueira, E. . (2020). “Não Propaganda” and urban space: “Não Propaganda” and urban space Reflections on urban interventions, city advertising and video art. Paranoá, 12(24), 151–156. https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n24.2019.13

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