Oral corrective feedback:

beliefs and practices of a Spanish language teacher

Authors

Keywords:

Beliefs, Practices, Corrective feedback, Spanish language teacher as a foreign language

Abstract

This research investigates the beliefs and practices regarding oral corrective feedback provided by a teacher of Spanish as a foreign language. The purpose of this paper is to identify possible influences of her beliefs and practices on her corrective feedback. This research is based on Barcelos (2004, 2007), Gabillon (2012), XXXX (2014, 2016) and Phipps and Borg (2009) for approaching beliefs and on Battistella (2015), Lyster and Ranta (1997), Lyster, Saito and Sato (2012) and Menti (2003) for corrective feedback. This case study, conducted according to the contextual approach, enabled us to verify the influence of core beliefs that formed during her student years on her pedagogical practices while delivering corrective feedback.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rocío Morales Vázquez

Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade de Brasília (2019) e formada em Letras Espanhol pela Universidade Federal do Paraná (2008). Trabalhou no CELIN-UFPR de 2004 a 2005 e de 2008 a 2014 como professora de espanhol e membro da assessoria pedagógica do curso. Atualmente é professora particular de espanhol.

Yuki Mukai, Universidade de Brasília

Doutor em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) (2009) e mestre em Letras - Língua Japonesa - pela Universidade de São Paulo (USP) (2003).
Atualmente é Professor Associado do Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução do Instituto de Letras da Universidade de Brasília (UnB), coordenador adjunto do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do mesmo departamento e coordenador da Área de Japonês junto ao UnB Idiomas.

References

BARCELOS, A. M. F. A. Cognição de professores e alunos: tendências recentes na pesquisa de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. In: BARCELOS, A. M. F.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (org.). Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2010. p. 15-42.

_____. Crenças sobre aprendizagem de línguas, Linguística Aplicada e Ensino de Línguas. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 7, n. 1, jan./jul. 2004, p. 123-156.

_____. Crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas: reflexões de uma década de pesquisa no Brasil. In: ALVAREZ, M. L. O.; SILVA, K. A. Linguística Aplicada: múltiplos olhares. Campinas: Pontes Editores, 2007. p. 27-69.

BATTISTELA, R. T. Um olhar sociocultural sobre o feedback corretivo oral na sala de aula de língua estrangeira. 2015. 174 f. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada. Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2015.

BATTISTELLA, R. T.; LIMA, M. S. A correção em língua estrangeira a partir de uma perspectiva sociocultural e as crenças de professores sobre o assunto. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 281-302, 2015.

BORDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, 1998.

BORG, S. Teacher cognition in language teaching: A review of research on what teachers think, know, believe and do. Language Teacher, v. 36, p. 81-109, 2003.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2006.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto (tradução: Luciana de Oliveira da Rocha). 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

ELLIS, R. Oral Corrective Feedback in L2 classroom: what we know so far. In: NASSAI, H.; KARTCHAVA, E. (org.). Corrective Feedback in Second Language Teaching and Learning: Research, Theory, Applications, Implications. Routledge, NY, 2017. p. 3-18.

GABILLON, Z. Revisiting Foreign Language Teacher Beliefs. IOKSP. International Online Language Conference 2012, Nov 2012, Online/en ligne, Universal Publisher, 3, p. 190-203,

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: Manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed/Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1999.

LIMA, M. D. S.; MENTI, M. M. O tratamento corretivo da forma no ensino e na aprendizagem de língua estrangeira. Revista Letras, Curitiba, n. 62, p. 119-136, jan./abr. 2004.

LYSTER, R.; RANTA, L. Corrective feedback and learner uptake: negotiation of form in communicative classrooms. Studies in second language acquisition, Cambridge, v. 19, p. 37-66, 1997.

_____. A cognitive approach to improving immersion students’ oral language abilities: The Awareness - Practice - Feedback sequence. In: DEKEYSER, R. (org.). Practice in a second language: Perspectives from applied linguistics and cognitive psychology. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. p. 141-160.

LYSTER, R.; SAITO, K. Oral feedback in classroom. A meta-analyse. Studies in Second Language Acquisition, v. 32, p. 262-302, 2010.

LYSTER, R.; SAITO, K.; SATO, M. Oral corrective feedback in second language classroom. Language Teaching, v. 46, n. 1, p. 1-40, 2012.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

_____. A transcrição de conversações. In: MARCUSCHI, L. A. Análise da conversação. 2. ed. São Paulo: Editora Ática, 1991. p. 9-13.

MENTI, M. M. Efeito de dois tipos de feedback corretivo, recast e elicitação, no desempenho de alunos de inglês como LE. 2003. 192 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.

_____. O que norteia a escolha de professores de língua estrangeira por diferentes tipos de feedback corretivo. 2006. 179 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre, 2006.

MUKAY, Y. As pesquisas sobre crenças no ensino-aprendizagem de japonês como

língua estrangeira. Estudos japoneses, n. 36, p. 169-183, 2016.

_____. Crenças e necessidades em relação à escrita em japonês: nos casos de estudantes

universitários brasileiros e portugueses. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 17, n. 2, p.

-440, maio/ago. 2014.

PHIPPS, S.; BORG, S. Exploring tensions between teachers’ grammar teaching beliefs and practices. System, v. 37, p. 380-390, 2009.

PUNCH, M. Politics and ethics in qualitative research. In: DENZIM, N. K. & LINCONLN, Y. S. (org.) Handbook of qualitative research. London: Sage, 1994, p. 83-97.

RICHARDSON, V. The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In: SIKULA, J. (org.) Handbook of Research on Teacher Education. 2. ed. New York: Macmillan, 1996, p. 102-119.

ROSA, M. V. F. C.; ARNOLDI, M. A. G. C. A entrevista na pesquisa qualitativa. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

SCHWANDT, T. A. Três posturas epistemológicas para a investigação qualitativa. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 193-217.

VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. Metodologia na investigação das crenças. In: BARCELOS, A. M. F.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (org.). Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes Editores, 2006. p. 219-231.

XXXX.

WOODS, D. Teacher cognition in language teaching: beliefs, decision-making, and classroom practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

Published

2022-01-12

How to Cite

MORALES VÁZQUEZ, Rocío; MUKAI, Yuki. Oral corrective feedback:: beliefs and practices of a Spanish language teacher. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 32, 2022. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/33948. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.