Comics in Enem tests

Authors

  • Rubens do Nascimento Lago Universidade de Brasília

Keywords:

Comics. Speech genres. Multimodality. Adaptation. Enem.

Abstract

Several norms encourage the use of comics as a teaching tool in Basic Education. Such regulations recognize the potential of comics as a resource capable of significantly contributing to the skills and abilities of students during the educational formative process. Given their multimodal character, they enable multiple meanings and approaches, adding value to the multiliteracy process. In addition, many Brazilian literary works have been adapted for comics, also serving to stimulate the reading of classics of literature. The article aims to investigate how the National High School Exam (ENEM) has mobilized the comics discourse genre in its tests (objective and discursive ones). The research took place through a descriptive approach, involving a documentary analysis covering all tests of regular application of the ENEM, based on authors who approach the characteristics of the comics genre and multimodality. As a result, a recurrent use of this resource associated with a general exploration of its multimodal potential was observed. However, the presence of issues involving adaptations of classic works is still minimal.



Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo, SP: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

BORGES, R. F. Clássicos em HQ – São Paulo, Peirópolis, 2013. Disponível em: https://www.editorapeiropolis.com.br/arquivos/classicosemhq.pdf. Acesso em: 22 jun. 2022.

BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Programas do livro. Brasília, DF. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/biblioteca-na-escola/historico. Acesso em: 10 jun. 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Inep. Exame Nacional do Ensino Médio, ENEM: Ministério da Educação. Brasília, DF. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem. Acesso em: 18 jan. 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Inep. Outros documentos: matrizes de referências do ENEM. Brasília, DF, 09 fev. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem/outros-documentos. Acesso em: 7 jun. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 14 jan. 2022.

BRASIL. Resolução CNE/CP n° 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implementação da Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 14 dez. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 02 maio 2022.

BRASIL. Resolução/CD/FNDE n° 002, de 09 de fevereiro de 2006, Programa Nacional Biblioteca da Escola. Programas do livro. Brasília, DF, 09 fev. 2006. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/biblioteca-na-escola/historico. Acesso em: 8 dez. 2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte. Brasília, DF, ano 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro06.pdf. Acesso em: 6 maio 2022.

CAGNIN, A. L. Os quadrinhos. São Paulo, SP: Ática, 1975.

CANI, J. B. A didatização de gêneros multimodais: práticas de leitura das histórias em quadrinhos em livros didáticos de língua portuguesa. The Especialist, http://revistas.pucsp.br/esp, v. 40, n. 1, p. 2-23, 2019.

DOURADO, E. Adaptações contemporâneas – um estudo sobre os clássicos literários em graphic novels. Orientador: Robson Coelho Tinoco, 2014. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) – Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

EISNER, W. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1989.

GARCÍA, S. A novela gráfica. São Paulo, SP: Martins Fontes – selo Martins, 2012.

JAF, I. O cortiço. São Paulo, SP: Ática, 2013. Disponível em: https://www.coletivoleitor.com.br/wp-content/uploads/2019/11/o-cortico-cl%C3%A1ssicos-brasileiros-em-hq.pdf. Acesso em: 22 jun. 2022.

KERSCH, D. F.; COSCARELLI, C. V.; CANI, J. B. Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020.

MILLS, K. A.; UNSWORTH, L. Curriculum and Pedagogy, Technology and Education, Languages and Literacies. Oxford Research Encyclopedia of Education, v. -, n. -, p. 1-32, 2017. DOI: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.232. Disponível em: https://oxfordre.com/education/display/10.1093/acrefore/9780190264093.001.0001/acrefore-9780190264093-e-232. Acesso em: 16 jun. 2022.

NERES, G. O.; LACERDA, M. G. Adaptações literárias de clássicos: a importância da relação entre texto e imagem para a formação de leitores. Anais do XII Jogo do Livro e II Seminário Latino-Americano. Belo Horizonte, MG, nov. 2017.

RAMOS, P. A leitura dos quadrinhos. São Paulo, SP: Contexto, 2021.

RAMOS, P.; VERGUEIRO, W.; FIGUEIRA, D. Quadrinhos e Literatura: diálogos possíveis. São Paulo, SP: Criativo, 2014.

VERGUEIRO, W. Uso das HQS no ensino. In.: BARBOSA, A. et al. (orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo, SP: Contexto, 2022.

VERGUEIRO, W; RAMOS, P. Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo, SP: Contexto, 2021.

VERGUEIRO, W; SANTOS, R. E. A linguagem dos quadrinhos. São Paulo, SP: Criativo, 2015.

Published

2023-04-10

How to Cite

LAGO, Rubens do Nascimento. Comics in Enem tests. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 33, p. 130–150, 2023. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/45517. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.