INTERAÇÃO E COLABORAÇÃO NO PROCESSO DE ESCRITA E REESCRITA DE TEXTOS EM LÍNGUA INGLESA

Authors

  • Marco André Franco de Araújo Universidade Federal de Goiás
  • Francisco José Quaresma de Figueiredo Universidade Federal de Goiás

Keywords:

Writing; Rewriting; Collaborative learning; Interaction.

Abstract

This paper reports and discusses a study in a foreign language classroom and seeks to understand the interaction and collaboration among learners in the process of writing and rewriting texts in English. In order to do so, we conducted a qualitative research, in which we recorded audio interactions of the students, observed classes, interviewed participants and analyzed the texts produced by them. The classes involved writing and rewriting activities, and during them the students interacted and collaborated with their peers. Through the interactions, we observed that students have become more attentive authors because they were able to reflect upon the mistakes they committed and that were corrected in collaboration with their peers. We have also noticed an exchange of language skills, since a more proficient author in English could help their peer in the process of writing and rewriting texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marco André Franco de Araújo, Universidade Federal de Goiás

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Faculdade de Letras da Universidade
Federal de Goiás. Professor da Escola Municipal Pedro Gomes de Menezes, em Goiânia.

Francisco José Quaresma de Figueiredo, Universidade Federal de Goiás

Doutor em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor da Faculdade de Letras
da Universidade Federal de Goiás. 

References

BROOKS, Frank B.; DONATO, Richard. Vygotskyan approaches to understanding foreign language learner discourse during communicative tasks. Hispania, v. 77, p. 262-274, 1994.
BRUFFEE, Kenneth. A. Collaborative learning: Higher education, interdependence, and the authority of knowledge. London: The Johns Hopkins University Press, 1999.
ESTEBAN, Maria Paz Sandín. Bases conceituais da pesquisa qualitativa. In: ______. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010. p. 122-144.
FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma de. Correção com os pares: os efeitos do processo da correção dialogada na aprendizagem da escrita em língua inglesa. 2001. 340 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) ”“ Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2001.
______. Semeando a interação: a revisão dialógica de textos escritos em língua estrangeira. Goiânia. Editora da UFG, 2005.
______. A aprendizagem colaborativa de línguas: algumas considerações conceituais e terminológicas. In: ______. (Org.). A aprendizagem colaborativa de línguas. Goiânia: Editora da UFG, 2006. p. 11-45.
______. Fatores afetivos e aprendizagem de línguas: foco na escrita e na correção de erros. In: MASTRELLA-DE-ANDRADE, Mariana Rosa (Org.). Afetividade e emoções no ensino/aprendizagem de línguas: múltiplos olhares. Campinas, SP: Pontes, 2011. p. 115-162.
______. Aprendendo com os erros: uma perspectiva comunicativa de ensino de línguas. 3. ed. rev. ampl. Goiânia: Editora da UFG, 2015.
FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma de; OLIVEIRA, Eliane Carolina. Sobre métodos, técnicas e abordagens. In: FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma de. (Org.). Formação de professores de línguas estrangeiras: princípios e práticas. Goiânia: Editora da UFG, 2012. p. 11-40.
GIBBONS, Pauline. Scaffolding language, scaffolding learning. Portsmouth: Heinemann: 2002.
LEFFA, Vilson José. Interação simulada: um estudo da transposição da sala de aula para um ambiente virtual. In: LEFFA, Vilson José. (Org.). Interação na aprendizagem das línguas. Pelotas: Educat, 2003. p. 175-218.
LUNDSTROM, Kristi; BAKER, Wendy. To give is better than to receive: the benefits of peer review to the reviewer’s own writing. Journal of Second Language Writing, v. 18, n. 1. p. 30-43, 2009.
MARQUES, Amadeu. Série novo ensino médio ”“ Inglês: Volume Único. Editora Ática, São Paulo: 2002.
McLEOD, Susan. Some thoughts about feelings: the affective domain and the writing process. College Composition and Communication, v. 38, n. 4, p. 426-435, 1987.
MELLO, Heloisa Augusta Brito de. L1: madrinha ou madrasta? O papel da L1 na aquisição da L2. Signótica, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 213-242, 2005.
MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia científica para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
RICHARDS, Jack C.; RENANDYA, Willy A. (Ed.). Methodology in language teaching: an anthology of current practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
RUBIN, Joan; THOMPSON, Irene. How to be a more successful language learner: toward learner autnomy. Boston: Heinle & Heinle Publishers, 1994.
SEBBA, Maria Aparecida Yasbec; FERREIRA, Maria Cristina Faria Dalacorte. Produção escrita. In: FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma de. (Org.). Formação de professores de línguas estrangeiras: princípios e práticas. Goiânia: Editora da UFG, 2012. p. 83-100.

SELIGER, Herbert. W.; SHOHAMY, Elana. Second language research methods. Oxford, UK: Oxford University Press, 1989.

SOARES, Doris de Almeida. A revisão colaborativa e a produção textual em língua inglesa: o ponto de vista do aprendiz. Cadernos do IL, n. 36, Porto Alegre, p. 81-97, 2008.
SWAIN, Merrill; LAPKIN, Sharon. Interaction and second language learning: two adolescent French immersion students working together. The Modern Language Journal, v. 82, n. 3, p. 320-337, 1998.
UR, Penny. A course in language teaching: practice and theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
______. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2015-12-12

How to Cite

ARAÚJO, Marco André Franco de; FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma de. INTERAÇÃO E COLABORAÇÃO NO PROCESSO DE ESCRITA E REESCRITA DE TEXTOS EM LÍNGUA INGLESA. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 24, 2015. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9415. Acesso em: 18 jun. 2024.

Issue

Section

Artigo

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.