AN EXPERIMENTAL TEACHING PROPOSAL FOR THE STUDY OF THE AERODYNAMICS OF CARDBOARD CYLINDERS USING VIDEO ANALYSIS OF DAMPED OSCILLATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v8i1.46548

Keywords:

Equilibrium conditions of a rigid body. Moment of a force. Physics teaching.

Abstract

In this work, we present a low-cost activity that investigates the drag force that acts on the geometry of cylinders made with cardboard disks of different thicknesses through the damped oscillations of a mass-spring system. Using cardboard discs of the same radius, we built cylinders of different lengths and controlled the mass of the oscillating system, keeping it fixed. Through this methodology, we studied the influence of the exclusive variation of the magnitude of the drag force in the dynamics of the system through the variation of the length of the cylinder, keeping the other accessible parameters of the system fixed. The video analysis technique is used to track the system's movement and the experimental data are fitted with the well-known subcritical damped oscillations model, leading the student to investigate and draw conclusions about the viscous friction force's functional dependence on the cylinder's length formed by the cardboard disks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DE MENDONÇA VALENTE, R. et al. Drop Tower: uma aplicação didática da modelagem computacional em um problema de eletromagnetismo do Ensino Médio. Revista do Professor de Física, v. 6, n. 2, p. 105-117, 2022.

DUARTE, E. Física para o Ensino Médio usando simulações e experimentos de baixo custo: um exemplo abordando dinâmica da rotação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 29, (2012).

FONTES, A. da S.; DOS SANTOS, O. R. & BATISTA, M. C. Possibilidades para ensinar conceitos de força de arrasto em meio fluído líquido. Revista do Professor de Física, v. 5, n. 2, p. 80–95, 2021.

JESUS, V. L. B. Experiments and Video Analysis in Classical Mechanics (Undergraduate Lecture Notes in Physics). (1. ed. Cham: Springer International Publishing AG, 2017)

LENZ, A., FILHO, N. C. S. & JÚNIOR, A. G. B. Utilização de TIC para o estudo do movimento: alguns experimentos didáticos com o software Tracker. Abakós, v. 2, n. 2, p. 24-34, 2014.

NUSSENZVEIG, H.M., Curso de Física Básica: fluidos, oscilações e ondas, calor Editora Blücher, São Paulo, (2018).

PEREIRA, L. O. et al. Investigação experimental da lei de Stokes em discos: uma abordagem de baixo custo por vídeo-análise de oscilações amortecidas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, 2021.

PIRES, M. A. & VEIT, E. A. Tecnologias de Informação e Comunicação para ampliar e motivar o aprendizado de Física no Ensino Médio. Revista Brasileira de ensino de Física. v. 28, p. 241-248, (2006).

ROSA, C. W. Concepções teórico-metodológicas no laboratório didático de física na Uni-

versidade de Passo Fundo. Ensaio, v. 5, p. 2, (2003).

SASAKI, D. G. G. & JESUS, V. L. B. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 42, (2020).

Published

2024-04-10

How to Cite

DE OLIVEIRA PEREIRA, Leandro et al. AN EXPERIMENTAL TEACHING PROPOSAL FOR THE STUDY OF THE AERODYNAMICS OF CARDBOARD CYLINDERS USING VIDEO ANALYSIS OF DAMPED OSCILLATIONS. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 199–208, 2024. DOI: 10.26512/rpf.v8i1.46548. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/46548. Acesso em: 19 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)