Strategic structuring of the scientific field of Information Literacy in Brazil: integrating networks and institutions.

Authors

  • Elmira Luzia Melo Soares Simeão Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Brasília, DF, Brasil
  • Regina Celia Baptista Belluzzo Universidade Estadual Paulista, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil
  • Fabiene Castelo Branco Diógenes Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Brasília, DF, Brasil
  • Eny Marcelino Nunes Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Brasília, DF, Brasil
  • Cecília Leite Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Brasília, DF, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v12.n2.2019.21769

Keywords:

information literacy. public and private partnerships. information networks.

Abstract

It seeks to highlight the main studies and experiences involving the scientific field that refers to the current scenario of Information Literacy (IL): evidence and importance of studies and research in the field of Information Science in Brazil and the world, the role of national and international partnerships, their trends in the development of science and joint actions of the networks of institutions, such as the Brazilian Institute of Information in Science and Technology, State University of São Paulo Júlio de Mesquita Filho, University of Brasilia and the National Association of Research and Post-graduation in Information Science the latter being the most important entity for researchers in this area in Brazil, combining integration efforts with other areas of knowledge. In order illustrate your relevance and the relevance of the theme, the experiences with these partnerships are presented, since they deal with practices and lessons learned with the access and use of information from Information Literacy perspective, evidencing the construction of knowledge and its application with intervention in the social reality, highlighting the interactive form in which they act in any dimension of teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elmira Luzia Melo Soares Simeão, Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Brasília, DF, Brasil

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (2003), com mestrado em Comunicação e Cultura na Universidade Federal do Rio de Janeiro (1998). Graduada em Comunicação Social pela Universidade Federal do Piauí (1990), com especialização em design gráfico (ESPM-RJ). Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação do Departamento de Ciência da Informação e Documentação da Universidade de Brasília. Integra a comissão científica da série Tempus e é editora da revista Tempus, actas e Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação (periódico internacional). Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Publicações Eletrônicas e Editoração, atuando principalmente nos seguintes temas: tecnologia da informação, editoração, comunicação, ciência da informação, informação e saúde, comunicação extensiva e inclusão digital.

Regina Celia Baptista Belluzzo, Universidade Estadual Paulista, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil

Possui graduação em Biblioteconomia e Documentação pela Escola de Biblioteconomia e Documentação de São Carlos (1966), graduação em Direito pela Faculdade de Direito de São Carlos (1972), mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (1989) e doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (1995). Atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (UNESP-Marília, integrante da Linha de Pesquisa " Gestão, Mediação e Uso da Informação" e do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Tecnologia (UNESP-Bauru), integrante da Linha de Pesquisa " Gestão Midiática e Tecnológica ".Tem experiência na área de Ciência da Informação e Comunicação, com ênfase em: Gestão da Qualidade em Sistemas de Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: competência em informação e midiática, bibliotecas universitárias, gestão da informação, sociedade do conhecimento.

Fabiene Castelo Branco Diógenes, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Brasília, DF, Brasil

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília, Brasil. Tecnologista de Informação do
Instituto Brasileiro de Informações em Ciência e Tecnologia, Brasil.

Eny Marcelino Nunes, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Brasília, DF, Brasil

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília, Brasil. Tecnologista de Informação do
Instituto Brasileiro de Informações em Ciência e Tecnologia, Brasil.

Cecília Leite, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Brasília, DF, Brasil

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília, Brasil. Diretora do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Brasil.

References

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Competência em informação: um diferencial das pessoas no século XXI. [slide]. Campinas: Unicamp, 2005. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/eventos/getic/arquivos/Oficina_Regina.pdf Acesso em: 10 jul. 2018.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. A competência em informação no Brasil: cenários e espectros. São Paulo: ABECIN, 2018. Disponível em: http://abecin.org.br/data/documents/E-Book_Belluzzo.pdf Acesso em: 27 jun. 2018.

BHARDWAJ, Raj Kumar. Information literacy literature in the social sciences and humanities: a bibliometric study. Information and Learning Science, v. 118, n. 1-2, 2017, p. 67-89, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1108/ILS-09-2016-0068 Acesso em: 10 jul. 2018.

BRASIL. MINISTÉRIO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Relatório geral do evento: seminário sobre competência em informação do ENANCIB: integrando as redes dos pesquisadores: proposta..., 1, Belo Horizonte, 2014. Brasília, DF: [s.n.], 2014. Disponível em: http://www.lti.pro.br/userfiles/downloads/RELATORIO_seminario_ENANCIB_2014.pdf Acesso em: 29 jul. 2018.

DATAVERSE PROJECT, 2018. Disponível em: https://dataverse.org/ Acesso em: 22 set. 2018.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Competência informacional: análise evolucionária das tendências da pesquisa e produtividade científica em âmbito mundial. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. 2, p. 1-22, 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n2p1 Acesso em: 19 ago. 2018.

GIANESI, Irineu Gustavo Nogueira.; CORREA, Henrique Luís. Administração estratégica de serviços: operações para a satisfação do cliente. São Paulo: Atlas, 2007.

INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA (IBICT). Rede Brasileira de Serviços de Preservação Digital: Cariniana. 2012. Disponível em: http://cariniana.ibict.br/index.php/publicacoes/item/27-politica-da-rede-brasileira-de-servicos-de-preservacao-digital Acessado em: 22 set. 2018.

INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA (IBICT). Dataverse do IBICT. 2018. Disponível em: https://repositoriopesquisas.ibict.br Acessado em: 25 jun. 2018.

KISNER, Mary J, MAZZA Maralyn J.; LIGGETT, David R. Building Partnerships. New Directions for Community Colleges, n. 97, Spring 1997, p. 23-28. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/cc.9703 Acesso em: 15 set. 2018.

LEITE, Cecília et al. Cenário e perspectiva da produção científica sobre competência em informação (CoInfo) no Brasil: estudo da produção no âmbito da ANCIB. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 26, n. 3, p. 151-168, set./dez. 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/31983/16876 Acesso em: 25 jun. 2018.

MAJID, SHAHEEN et al. Analyzing publishing trends in information literacy literature: a bibliometric study. Malaysian Journal of Library & Information Science, v. 20, n. 2, p. 51-66, 2015. Disponível em: https://ejournal.um.edu.my/index.php/MJLIS/article/view/1766 Acessado em: 25 jun. 2018.

MINTZBERG, Henry; AHLSTRAND, Bruce; LAMPEL, Joseph. Todas as partes do elefante. HSM management, n. 12, p. 100-108, jan./fev. 1999.

RODRÃGUEZ, Dario; BERTONE, Rodrigo; GARCÃA-MARTÃNEZ, Ramón. Collaborative research training base don virtual spaces. In: REYNOLDS, N., TURCSÁNYI-SZABÓ, M. (Eds.) Key competences in the knowledge society: IFIP/TC International Conference. Berlin: Springer-Verlag, 2010. p. 344-353.

SANTOS, Rafael Barcelos, SIMEÃO, Elmira Luzia Melo Soares; BELLUZZO, Regina Célia Baptista, 2014. Competência em Informação (coinfo) no bibliotecário protagonista: estudo do perfil da rede de bibliotecas de Pesquisa do MCTIC Ã luz do Diagrama Belluzzo. Inclusão Social, Brasília, v. 8, n.1, p. 89-100, jul./dez. 2014. Disponível em: http://revista.ibict.br/inclusao/article/view/3025/2767 Acesso em: 29 jun. 2018.

SANTOS, Camila Araújo dos, 2017. Competência em informação na formação básica dos estudantes da educação profissional e tecnológica [online]. Tese de doutorado, Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/150036 Acesso em: 29 out. 2018.

SEMINÁRIO SOBRE A COMPETÊNCIA EM INFORMAÇÃO, 2015. Pós-Enancib, João Pessoa. Relatório. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 379-383, 2015.

SEMINÁRIO SOBRE A COMPETÊNCIA EM INFORMAÇÃO, 2016. Pós-Enancib, 2016. Relatório final do III seminário sobre competência em informação do Enancib. Salvador, 2016.

STENGER-RAMSEY et. al. Building a challenge course? The important role of partnerships. In: ASSOCIATION OF OUTDOOR RECREATION & EDUCATION CONFERENCE. Proceedings. 2009, p. 69-75.

WALTERS, Bruce A., PETERS, Steve; DESS, Gregory G. Strategic alliances and joint ventures: making them work. Business Horizons, v. 37, n. 4, p. 5-10, July/August 1994. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0007681394900418 Acesso em: 26 jun. 2018.

Published

2019-01-08

How to Cite

Simeão, E. L. M. S., Belluzzo, R. C. B., Diógenes, F. C. B., Nunes, E. M., & Leite, C. (2019). Strategic structuring of the scientific field of Information Literacy in Brazil: integrating networks and institutions. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 12(2), 440–453. https://doi.org/10.26512/rici.v12.n2.2019.21769

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.