Cremilda Medina: affection pedagogy in the university

Authors

  • Cremilda Celeste de Araújo Medina Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, São Paulo, SP, Brasil
  • Alex Sander Alcântara Lopes de Santana Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, São Paulo, SP, Brasil
  • Gean Oliveira Gonçalves Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, São Paulo, SP, Brasil
  • Liana Maria Milanez Pereira Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação Integração da América Latina, São Paulo, SP, Brasil
  • Luiza da Silva Bodenmuller Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, São Paulo, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4782-7676
  • Sonia Regina Soares da Cunha Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, São Paulo, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4209-3754

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.30889

Keywords:

affection pedagogy. epistemology . social dialogue. relation's sign.

Abstract

This article presents the pedagogical experience of Cremilda Medina, journalist, researcher and senior full professor at the University of Sao Paulo (USP). In the stages of more than five decades, we summarize here different moments of dialogical social mediation, the central axis of her pedagogical proposal, set in 19 books by the researcher and more than 50 collections organized by her. The qualitative reflexive study combines complementary methodologies such as case study, documentary historical research, bibliographic research, interviews and observation-experience. Among the affective possibilities of teaching practiced by Cremilda Medina is the concept of teaching-learning characterized by action and not by verbalization of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cremilda Celeste de Araújo Medina, Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, São Paulo, SP, Brasil

Doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo, Brasil(1986)
Professor Sênior da Universidade de São Paulo , Brasil

Alex Sander Alcântara Lopes de Santana, Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, São Paulo, SP, Brasil

Mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo, Brasil (2009).
Repórter do Editora Segmento , Brasil.

Gean Oliveira Gonçalves, Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, São Paulo, SP, Brasil

Mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo, Brasil(2017).
Assistente (monitor PAE) de disciplina da Universidade de São Paulo , Brasil.

Liana Maria Milanez Pereira, Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação Integração da América Latina, São Paulo, SP, Brasil

Doutorado em Programa em Integração da América Latina pela Universidade de São Paulo, Brasil(2017).
Colaborador - Redatora do portal comKids do Centro Brasileiro de Midia para Crianças e Adolescentes , Brasil.

Luiza da Silva Bodenmuller, Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, São Paulo, SP, Brasil

Mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo, Brasil(2019).
Gerente de inovação do Aos Fatos , Brasil.

Sonia Regina Soares da Cunha, Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, São Paulo, SP, Brasil

Mestrado em Estudos da Mídia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Brasil(2012)
Pesquisadora e Docente PAE Telejornalismo da Universidade de São Paulo , Brasil

References

BLASQUES, Marcia. Jornalismo e ciência: tecendo propostas para um diálogo possível. Dissertação. (Mestrado em Ciências da Comunicação) .Escola de Comunicações e Arte da USP, São Paulo, 2005.

BLASQUES, Marcia. Navegar é preciso: Jornalismo, autoria e colaboração. Tese. (Doutorado em Ciências da Comunicação). Escola de Comunicações e Artes da USP, São Paulo, 2010.

BLASQUES, Marcia. Diálogo dos afetos. In: MEDINA, C. Ato Presencial: mistério e transformação. São Paulo: Casa da Serra, 2016. p. 85-98.

FOGAÇA, Katiuscia C.L. A árvore frondosa de dourados frutos. In: MEDINA, C. Ato Presencial: mistério e transformação. São Paulo: Casa da Serra, 2016. p. 103-109.

FOGAÇA, Katiuscia C.L. A vida é apenas um passatempo, até o tempo passar. In: MEDINA, C. (org.). Reproposta para todas as idades. São Paulo: ECA-USP, 2019.

ISHI, Angelo. Memórias póstumas de um estudante da Medicina. In: Jornal do Campus de 14/09/1987, São Paulo: CJE ECA-USP, 1987. p. 7.

ISHI, Angelo. "Ichigo-ichie", a presença insubstituível. In: MEDINA, C. Ato Presencial: mistério e transformação. São Paulo: Casa da Serra, 2016. p.121-123.

MEDINA, Cremilda. Notícia: um produto à venda: jornalismo na sociedade urbana e industrial. São Paulo: Alfa-Ômega, 1987.

MEDINA, Cremilda. Jornalismo e a epistemologia da complexidade. In: MEDINA, C. (org.) Novo Pacto da Ciência, I Seminário Transdisciplinar: A crise de paradigmas. Anais. São Paulo: ECA/USP, 1991.

MEDINA, Cremilda. (org.). Guia das Almas. São Paulo: ECA/USP, 1993. (Coleção São Paulo de Perfi, v. 13).

MEDINA, Cremilda. (org.). Nau dos desejos. São Paulo: ECA/USP, 1994. (Coleção São Paulo de Perfil, v. 14).

MEDINA, Cremilda. (org.). Sagas do Espigão, 90 anos de medicina e vida. São Paulo: ECA/USP, 2002. (Coleção São Paulo de Perfil, v. 24).

MEDINA, Cremilda. A arte de tecer o presente: narrativa e cotidiano. São Paulo: Summus, 2003.

MEDINA, Cremilda. O signo da relação: comunicação e pedagogia dos afetos. São Paulo: Paulus, 2006.

MEDINA, Cremilda. Ato Presencial: mistério e transformação. São Paulo: Casa da Serra, 2016.

Published

2020-04-14

How to Cite

Medina, C. C. de A. ., Santana, A. S. A. L. de ., Gonçalves, G. O. ., Pereira, L. M. M. ., Bodenmuller, L. da S., & Cunha, S. R. S. da. (2020). Cremilda Medina: affection pedagogy in the university. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(2), 583–591. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.30889

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.