Information management in accountability for stakeholders of a public university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v16.n3.2023.44672

Keywords:

Information management, Accountability, Stakeholders, University, User studies

Abstract

One of the dimensions involved in the information management process is the relationship with the organization's stakeholders. In a public institution, access to information in the aspect of monitoring management is a mechanism of governance and accountability. The objective of this paper is to analyze the information management process in the accountability of a public university to its stakeholders. To this end, its documents of accountability were identified and the process of information management in the preparation of the university's Management Report is described. This is a qualitative approach research, based on a case study, using interviews. The technique adopted for data analysis was content analysis using the ATLAS.ti software as a tool for data systematization. The results allowed us to identify the information management flow adopted in the elaboration of the institution's accountability and to infer that the university's accountability is aimed at the control bodies and not at society and other stakeholders. Finally, it was found that the flow of the analyzed institution keeps great similarity with the information management model developed by Choo (2003), whose focus is on the strategic value of information

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Author Biographies

Daniella Pontes Cirilo Araújo, Universidade Federal da Alagoas, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Maceió, AL, Brasil

Mestre pelo Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Possui graduação em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo pela Universidade Federal de Alagoas (2009) e especialização em Comunicação Organizacional pela Universidade Estácio de Sá (2017). Atualmente é assistente em administração da Universidade Federal de Alagoas.

Andrew Beheregarai Finger, Universidade Federal de Alagoas, Curso de Administração, Maceió, AL, Brasil

Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Santa Maria (1997), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001) e Doutorado em Administração pela Unisinos. Atualmente é professor do Curso de Administração da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), do Mestrado Profissional em Administração Pública e do Mestrado em Ciência da Informação. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Operações e Negócios Internacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: negócios internacionais, gestão de operações, sustentabilidade e gestão de instituições de ensino superior.

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Published

2023-11-08

How to Cite

Araújo, D. P. C., & Finger, A. B. (2023). Information management in accountability for stakeholders of a public university. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 16(3), 543–566. https://doi.org/10.26512/rici.v16.n3.2023.44672

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