NOT TO SAY I DIDN'T MENTION THE FLOWERS (AND THE THORNS TOO)

THE RIGHT TO LITERATURE IN SCHOOL OR ACCESS TO LITERATURE AS AN INTRINSIC PART OF HUMAN RIGHTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/aguaviva.v8i1.51001

Keywords:

Literature, Human rights, Marginal Literature

Abstract

The right to literature is thought inextricably with regard to the idea of literature as a humanizing element. Thus, starting from Michel Foucault's conception that education is a way of appropriating and changing discourses, knowledge and powers, this text seeks to present considerations about the relationship between literature and human rights in order to, in the face of the pain of others, consider a literary education beyond capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Éderson Luís Silveira, Universidade Federal da Fronteira Sul

Professor Adjunto da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS); Doutor e Mestre em Linguística pela
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Vice-Líder do Grupo de Pesquisa Michel Foucault e os
Estudos Discursivos (UFAM/CNPq).

References

ARENDT, Hannah. The origins of totalitarianism. New York: Harcourt, Brace & World, 1966.

CALVINO. Ítalo. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários Escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul/ São Paulo: Duas Cidades, 2011.

CHAUÍ, Marilena. Sobre a violência. São Paulo: Autêntica, 2017.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 15. ed. São Paulo: Loyola, 2007.

JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo – diário de uma favelada. São Paulo: Francisco Alves, 1960.

LEHNEN, Leila. Literatura e direitos humanos na obra de Sacolinha. Estud. Lit. Bras. Contemp., v. 49, p. 79-104, set. -dez. 2016.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. Tradução de Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2005.

SACOLINHA. Graduado em marginalidade. São Paulo: Scortecci, 2005.

SACOLINHA. Como a água do rio. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2012.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Trad. de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Trad. de Caio Meira. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.

Published

2023-10-01

How to Cite

SILVEIRA, Éderson Luís. NOT TO SAY I DIDN’T MENTION THE FLOWERS (AND THE THORNS TOO): THE RIGHT TO LITERATURE IN SCHOOL OR ACCESS TO LITERATURE AS AN INTRINSIC PART OF HUMAN RIGHTS. Revista Água Viva, [S. l.], v. 8, n. 1, 2023. DOI: 10.26512/aguaviva.v8i1.51001. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/aguaviva/article/view/51001. Acesso em: 13 may. 2024.