The new educational regulations and faculty work in Brazilian graduate courses

Authors

  • Olgaíses Cabral Maués Universidade Federal do Pará
  • William Pessoa da Mota Junior Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3817

Keywords:

Education Regulation, Faculty work, Evaluation

Abstract

This study presents the results of a literature and documental review aiming at identifying the possible relationships between the new educational regulations and faculty work in stricto sensu graduate programs in Brazil. This work focuses on CAPES’ (Coordination for the Improvement of Higher Level Personnel) evaluation system. Through an analysis of the documents of said research foundation and a literature review of the works presented at the last national meetings of ANPEd (National Association of Graduate Studies and Research in Education), the goal of this study was to identify the repercussions of the evaluation system of graduate courses on the faculty work in graduate programs. The results indicate that increased work, illnesses, and the dissemination of an academic emphasis on production are some of the trends that have consolidated as changes in the materiality and subjectivity of faculty work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olgaíses Cabral Maués, Universidade Federal do Pará

Doutora em Sciences de L’éducation - Université des Sciences et Technologies de Lille III, Lille, França e estudos de pós-doutorado na Université Laval, Quebec, Canadá. É bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq e professora associada da Universidade Federal do Pará. Atua na Graduação e na Pós-Graduação em Educação, coordenando a Linha de Pesquisa Políticas Públicas em Educação; coordena o Grupo de Pesquisa sobre Políticas Educacionais, Formação e Trabalho Docente. Publicação recente: A Política da OCDE para a educação e a formação docente. A nova regulação? (Revista Educação, PUC-RS, v. 34, 2011).

William Pessoa da Mota Junior, Universidade Federal do Pará

Mestre em educação pela Universidade Federal do Pará na linha de Políticas Públicas Educacionais e membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Políticas Educacionais e Trabalho Docente (Gestrado) da UFPA.  

References

AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação. 4. ed. São Paulo:Cortez, 2009.

AGLIETTA, Michel. Régulation et crises du capitalisme. Paris: Editions Odile Jacob, 1997.BARROSO, João (Org.). A regulação das políticas públicas de educação: espaços, dinâmicas e actores.Lisboa: Educa , 2006.

BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto. “Reféns da Produtividade” Sobre produção doconhecimento, saúde dos pesquisadores e intensificação do trabalho na pós-graduação. In: 30ªreunião anual da ANPEd. Caxambú, 2007. Disponível em: <http://www.anped.org.br/reunioes/30ra/trabalhos/GT09-3503””Int.pdf>. Acesso em: 18 dez. 2010.

BRASIL. CFE. Parecer nº 977 de 03 de dezembro de 1965. Revista Brasileira de Educação,Brasília, n.30, p. 5-12, 2005.

BRASIL. CAPES. V Plano Nacional de Pós-graduação ”“ 2005-2010. Brasília: CAPES,2004. Disponível em: <http://www.capes.gov.br>. Acesso em: 20 dez. 2009.

GUIMARÃES, Jorge Almeida. Cursos de Pós do Brasil têm prestígio no exterior. São Paulo, Folha dirigida. 26/06/2007. Caderno especial professor.

LEHER, Roberto; LOPES, Alessandra. Trabalho docente, carreira, autonomia universitária e mercantilização da educação. In: MANCEBO, Deise; SILVA JR, João dos Reis.; OLIVEIRA, João (Org.). Reformase Políticas: educação superior e pós-graduação no Brasil. Campinas: Alínea, 2008.

LENOIR, Yves. Pour une éthique de l’évaluation des résultats en éducation: quelles compatibilitésentre les attentes néolibérales et les visées éducatives? In : LESSARD, Claude ; MEIRIEU, Philippe.L’Obligation de Résultats en Éducation. Québec: Presses de l’Université Laval, 2004.

MANCEBO, Deise; SILVA JR, João dos Reis.; OLIVEIRA, João (Org.). Reformas e Políticas: educaçãosuperior e pós-graduação no Brasil. Campinas: Alínea, 2008.

MAROY, Christian. École, regulation et marché: une comparaison de six espaces scolaires locaux enEurope. Paris: Puf, 2006.

MAUÉS, Olgaíses Cabral. A política de educação superior para a formação e o trabalho docente:a nova regulação educacional. In: 31ª reunião anual da ANPEd. Caxambú, 2008. Disponível em:<http://www.anped.org.br/reunioes/31ra/trabalhos/GT11-2988””Int.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2010.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Política Educacional e Regulação no Contexto latino-americano: Argentina,Brasil e Chile. Linhas Críticas, Brasília, v. 15, n. 28, p. 45-62, 2009.

SGUISSARDI, Valdemar; SILVA JR., João dos Reis. Trabalho intensificado nas federais:pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.

SILVA JÚNIOR, João dos Reis; SILVA, Eduardo Pinto. Carreira docente diante da atual configuração da pós-graduação: pragmatismo, intensificação e precarização do trabalho do professor. In:MANCEBO, Deise; SILVA JÚNIOR, João dos Reis.; OLIVEIRA, João. Ferreira de (Org.). Reformas epolíticas: educação superior e pós-graduação no Brasil. São Paulo: Xamã, p.189-222, 2008.

WEBER, Max. Ensaios de sociologia. Rio de Janeiro: Zahar, 1963.

Published

2011-12-13

How to Cite

Maués, O. C., & Mota Junior, W. P. da. (2011). The new educational regulations and faculty work in Brazilian graduate courses. Linhas Críticas, 17(33), 385–402. https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3817

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.