The creative environment and its perspectives in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.24711

Keywords:

Creative leisure, De Masi, Education

Abstract

The work aims to discuss the idea of creative idleness of Domenico de Masi (2000; 2017; 2020), in an attempt to hermeneutically understand his perspectives and developments in education. Creative idleness encompasses three dimensions: working to produce riches and learning from the other; study to create new knowledge; and play to generate well-being. From the debates raised with the formative interfaces of creative idleness, we propose to question and build creative bridges to the development of human globality. We conclude that education needs to promote the experience of creative idleness, from the perspective of the metamorphoses of the process of forming in free time, since the process of knowledge implies recognizing the potential recreator of the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adilson Cristiano Habowski, Universidade La Salle, Brasil

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade La Salle - Canoas/RS. Possui o Ensino Médio na modalidade normal (Magistério), com habilitação para atuar como educador nas áreas de Educação Infantil e Séries Iniciais (2014); Graduação em Teologia pela Universidade La Salle - Canoas/ RS (2017); e Especialização em Docência no Ensino Superior: Práxis Educativa pela Universidade La Salle - Canoas/RS (2019). Bolsista CAPES e integrante do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação - NETE/UNILASALLE/CNPq. E-mail: adilsonhabowski@hotmail.com

Elaine Conte, Universidade La Salle, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2012). Professora da Universidade La Salle - UNILASALLE, Canoas, atua na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação, Linha de Pesquisa Culturas, Linguagens e Tecnologias na Educação. Líder do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação (NETE/CNPq), com financiamento do CNPq e do Programa Pesquisador Gaúcho, da FAPERGS. E-mail: elaine.conte@unilasalle.edu.br

References

Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1985). A Dialética do Esclarecimento. Jorge Zahar.

Albornoz, S. G. (2009). Jogo e trabalho: do homo ludens, de Johann Huizinga, ao ócio criativo, de Domenico De Masi. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v. 12, n. 1, p. 75-92. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cpst/v12n1/a07v12n1.pdf

Alencar, E. S. (1993). Criatividade. Editora Universidade de Brasília.

Alencar, E. S. (1996). Como desenvolver o potencial criador e criatividade. Makron Books.

Arendt, H. (1995). A condição humana (7. ed.). Forense Universitária.

Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida. Tradução Plínio Dentzien. Jorge Zahar.

Benjamin, W. (2006). Passagens. UFMG.

De Masi, D. (2000). O Ócio Criativo. Entrevista a Maria Serena Palieri (3. ed. Trad. Léa Manzi). Sexante.

De Masi, D. (2017). Alfabeto da sociedade desorientada: para entender o nosso tempo (1. ed. Trad. Silvana Cobucci, Federico Carroti). Objetiva.

De Masi, D. (2020). IT ForOn Series com sociólogo Domenico De Masi [vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=t3OW8RFEU08&feature=youtu.be

Freire, P. (2002). Educação e mudança (30. ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (2005). Pedagogia do Oprimido (41. ed.). Paz e Terra.

Habowski, A. C., & Conte, E. (2018). O ócio criativo e a educação para o século XXI. Artefactum – Revista de Estudos em Linguagem e Tecnologia, X(1). http://artefactum.rafrom.com.br/index.php/artefactum/article/view/1599

Habowski, A. C., & Conte, E. (2019). Revisão de De Masi (2017). Alfabeto da sociedade desorientada. Athenea Digital, 19(2), e2583. http://doi.org/10.5565/rev/athenea.2583

Hermann, N. (2003). Hermenêutica e Educação. DP&A.

Huizinga, J. (2004). Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. Perspectiva.

Martínez, A. (2000). Criatividade, Personalidade e Educação. Papirus.

Martínez, A. (2007). Criatividade e saúde nos indivíduos e nas organizações. In: Â. R. Virgolim, (org.). Talento criativo. Expressão em múltiplos contextos (pp. 53-64). Editora Universidade de Brasília.

Weschesler, S. M. (2002). Criatividade: descobrindo e encorajando. Editora Psy.

Published

2020-09-04

How to Cite

Habowski, A. C., & Conte, E. (2020). The creative environment and its perspectives in education. Linhas Críticas, 26, e24711. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.24711

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.