From the uterus to earth: Encounter of bodies that menstruate in an agroecological herbs garden.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33240/rba.v18i5.51180

Keywords:

Ecofeminism, Menstrual poverty, Agroecology, Self-care

Abstract

We seek to analyze the impacts of the construction of an agroecological herb garden on the lives of people who menstruate, residing in the Renascer Community, located in Piracicaba, SP. Narrative collection was carried out during community visits, semi-structured interviews and conversation circles. From the sharing in the meetings and the construction of the garden, we observed the changes in relation to the land, with these bodies that menstruate, in relation to the cycle, food and self-care practices. We observed the intrinsic relationship between knowledge shared between generations, given the ecofeminist perspective and the way in which the participants began to give new meaning to the occupation of space and the use of herbs, including questions about the absence of public health services, emphasizing the relationship between oppression and degradation of the environment, broken by patriarchy, in the act of caring for the earth related to the act of caring for itself (and each other).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. Coleção Feminismos Plurais. São Paulo: Editora Jandaira, 2023. 208p.

ALTIERI, Miguel. Agroecologia: bases científicas para uma agricultura sustentável. Expressão popular, 3ª edição, 400p. 2012.BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica. 2015. 199p.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução: Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. 288p.

FLORES, Bárbara N.; TREVIZAN, Salvador D. P. Ecofeminismo e comunidade sustentável. Estudos Feministas. v. 23, n.1, p. 11-34 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-026X2015v23n1p/011.Acesso em: 25 ago. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa, São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996. 76p.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 12.ed. Rio de Janeiro: Graal, 1979. 295 p.

GARCIA, Loreley G. Ecofeminismo: Múltiplas Versões. Revista Ártemis, v. 10, p.96-118 2009. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/artemis/article/view/11829. Acesso em: 18 fev. 2023.

GODOY, Lucimar P.; FREITAS, Roseane S.; OLIVEIRA, Elaine C. V. de. A Covid-19 e o desafio para o cuidado das populações vulneráveis no Estado do Paraná. Revista de Saúde Pública do Paraná, v. 3, n. 11, p. 22-29, 2020. Disponível em: http://revista.escoladesaude.pr.gov.br/index.php/rspp/article/view/421.Acesso em 20 jan. 2023.

GOMES, Bárbara I. R.; SILVA, Isabella H.; ALCANTARA, Marcos V. B. M.; ALVES, João A.; SOUZA, Silvia R. de; OLIVEIRA, Laudimar A. de; SOARES, Maria C.; ZANETTI, Carlos H. G. Quintal da saúde: plantas medicinais na promoção do cuidado. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 3, p. 32567–32542, 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/27344. Acesso em: 20 fev. 2023.

HERRERA, Karolyna M. Da invisibilidade ao reconhecimento: mulheres rurais, trabalho produtivo, doméstico e de care. Revista de Sociologia Política, v.15 edição especial. p.208-233, 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7984.2016v15nesp1p208. Acesso em 10 nov. 2022.

KINCHELOE, Joe L. Para além do Reducionismo: diferença, criticalidade e multilogicidade na bricolage e no pós-formalismo. In: PARASKEVA, João (Org.). Currículo e Multiculturalismo. Tradução de Helena Raposo e Manuel Alberto Vieira. Mangualde. Portugal: Edições Pedago, 2006. p. 63-93.

KINCHELOE, Joe L. Redefinindo e Interpretando o Objeto de Estudo. In: KINCHELOE, Joe L.; BERRY, Kathlenn S. Pesquisa em Educação: conceituando a bricolagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 101-122.

MBEMBE, Achille. Necropolítica, biopoder, soberania, estado de exceção, política de morte, original 2003, São Paulo: Editora N-1 edições. 2018. 80p. Disponível em:https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/primafacie/article/view/41651/22587. Acesso em 28 dez. 2022.

MUNRO, Malcolm G. Heavy menstrual bleeding, iron deficiency, and iron deficiency anemia: Framing the issue. International Journal of Gynecology & Obstetrics. v. 162, n. S2, p. 7 – 13, ANO2023. Disponível em: https://doi.org/10.1002/ijgo.14943 Acesso em 18 ago. 2023.

NEIRA, Marcos G. Educação Física. São Paulo: Blucher, 2011. 116p.

OCA, Laboratório de Educação e Política Ambiental. Método Oca de Educação Ambiental: Fundamentos e Estrutura Incremental. Ambient & Amp. Educação, v. 21, n. 1, p.75-93, 2016. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/6012. Acesso em 15 dez. de 2022.

SILIPRANDI, Emma. Mulheres e agroecologia: transformando o campo, as florestas e as pessoas. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2015. 352p.

SILVA, Maria M. L. da; MELO, Maria A. C. de. Planejamento adaptativo: uma resposta para sistemas complexos. Anais. Simpósio Brasileiro de Pesquisa Operacional. Rio de Janeiro/ Rio de Janeiro.2002. 12p. Disponível em: http://www.din.uem.br/sbpo/sbpo2002/pdf/arq0015.pdf. Acesso em 02 jan. 202.

SOUZA, Izautina V. de; BRASIL, Christina C. P.; SILVA, Raimunda M. da; VASCONCELOS, Dayse P. e; VASCONCELOS FILHO, José E. de; FINAN, Timothy J.; BEZERRA, Ilana N.; PINHEIRO, Cleoneide P. O. Enfrentamento de problemas que impactam na saúde de uma comunidade socialmente vulnerável sob a ótica dos moradores. Ciência & Saúde Coletiva, v; 24, n. 5, p.1647-1656 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232018245.04392019. Acesso em 28 jan. 2023.

Published

2023-11-07

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.