O CONCEITO DE COMPETÊNCIA COMUNICATIVA EM RETROSPECTIVA E PERSPECTIVA
Keywords:
communicative Competence; representation of communicative competence; second language acquisition; history of the term CC.Abstract
Although the term Communicative Competence is widely used by teachers and people who deal with language education, it still is a challenge for many of them to understand what this term really represents for the scientific area of Applied Linguistics in Brazil. The real meaning of the construct still requires clarification. The aim of this article is to discuss the state of the art of the term Communicative Competence and in order to help students and teachers to develop their ability of communication to justify the language teaching in Brazil. Through the analysis of the most important studies in this area we intended to show advances and overlays, similarities and differences that allowed us to risk a condensed representation of the concept and to explore some of the byproducts and repercussions the new framework would help bring about.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, José Carlos P. Linguística Aplicada Ensino de Língua & Comunicação. São Paulo: Pontes, 2005.
ALMEIDA FILHO, José Carlos P; BARBIRATO, Rita C. Ambientes comunicativos para aprender língua estrangeira. In Revista Trabalhos de Linguística Aplicada, Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Unicamp/Campinas, v. 36, n. 1, 2000.
MOURA, Gerson Araujo. A hominização da linguagem do professor de LE: da prática funcional à práxis comunicacional. Dissertação de mestrado- Universidade de Brasília, Departamento de línguas estrangeiras e tradução, 2005.
HYMES, Dell H. On communicative competence. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Extracts available in: DURANTI, Alessandro. (2001), “Linguistic anthropology: a reader”, pp. 53-73. New York: Wiley-Blackwell, 1971
CANALE, Michael and SWAIN, Merril. Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. In: Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 1983, 1, pp. 1-25,
BACHMAN, Lyle. Communicative Language ability. In: Fundamental Considerations In Language Testing. New York: Oxford Press, 1990. pp. 80-110.
CANTERO, F. J. Complejidad y competencia comunicativa in Revista Horizontes de Linguística Aplicada, vol. 7, no. 1, Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada/UnB, 2008. Acesso digital em www.pgla.org.br.
CELCE-MURCIA, Marianne, DÖRNYEI, Zoltán and THURREL, Sarah. Communicative Competence: A Pedagogically Motivated Model with Content Specifications. In: Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 1990, 6, pp. 5-35.
CELCE-MURCIA, Marianne. Rethinking the role of communicative competence in Language Teaching. In: Intercultural Language Use and Language Learning, 2008.
CHOMSKY, Noam. Readings for Applied Linguistics. London: Oxford University Press, 1973.
KRASHEN, S. D. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon, 1982.
PASCHOAL, Antônio Edmilson Revista Diálogo Educacional - v. 2 - n.3 - p. 161-169 -jan./jun. 2001.
ESPÍRITO SANTO, Alexandre do. Delineamentos de metodologia científica. São Paulo: Loyola, 1992.
THOMAS, Jerry R. e NELSON, Jack K. Research methods in physical activity. Champaign: Human Kinetics, 2005, 3.ed..
WIDDOWSON, H.G. O Ensino de Línguas Para a Comunicação, tradução José Carlos Paes de Almeida Filho. Campinas, SP: Pontes Editores, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).