A FÁBULA COMO GÊNERO LITERÁRIO EM SALA DE AULA

Authors

  • Wanderson Diego Gomes Ferreira Universidade Federal da Paraíba
  • Maria Betania Ipolito Alves Universidade Federal da Paraíba
  • Zélia Monteiro Bora Universidade Federal da Paraíba

Keywords:

Teaching; Textual Gender, Tale.

Abstract

This paper aims to study concerning about the importance of tale into the classroom. Having the understanding that tale gets together the interaction between the idea of orality and imaginary focusing an education end throughout educational events. As a narrative gender, tale is characterized for its self teaching way which this function motive ideological emotional cognitive development of a child. This paper is based on the study of Elma Jane Santos (2012), Luis Carlos Silva, Vilma Cunha (2012) and Renan Lima, Lucia Regina Rose (2012) where all they have similar themes to the research thus giving emphasis in research on narrative gender. This paper has as a methodological resource the biographic article review, in addition to the papers that have been already said, that support an overview of the use of the fable as a pedagogical tool. Based on this assumption this project applied this "tool" into the classroom and this research intended to be a report of the achieved results. Partial results of this research include the teaching of literature with a help of the tale gender can and should be considered an important subsidy teaching in the students’ introductory process, as the tales that often resort to playfulness to the development and passage of the teachings and "moral "can easily reach students in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Michail. Estética da Criação Verbal. Trad. Maria E. G. G. Pereira. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

CARVALHO, Barbara Vasco. Compêndio de Literatura Infantil. São Paulo: IBEPInstituto brasileiro de edições pedagógicas, 1971.

__________________________ A literatura infantil: visão histórica e crítica. 2 ed. São Paulo: Edart, 1982.

CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Texto e Interação. São Paulo: Atual, 2000.

ESOPO. Fábulas completas. Trad. de Neide Smolka. São Paulo: Moderna, 1994.

FERREIRA, H. R. M. Os sujeitos da enunciação do gênero discursivo "contrato de empresas de saúde". Quem são?. In: XII Congresso nacional de Linguística e Filologia, 2008, Rio de Janeiro. XII Congresso nacional de Linguística e Filologia, 2008.

LA FONTAINE, J. Fábulas de La Fontaine. Belo Horizonte. Editora Itatiaia, 1992.

MACHADO, Irene A. Literatura e redação: os gêneros literários e a tradição oral. São Paulo: Scipione, 1994

PLATÃO e FIORIN. Para entender o texto. São Paulo: Ática, 2000.

YOKOMIZO, Viviane Vieira. Fábula: Proposta de Trabalho em Sala de Aula. UEL, 2007.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BARBOSA, J.P. Do professor suposto pelos PCNs ao professor real de Língua Portuguesa: São os PCNs praticáveis? In: ROJO, R. A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCNs. São Paulo: Educ. 2005, p. 149-182.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 41. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

KLEIMAN, Ângela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 9. ed. São Paulo: Pontes, 2004.

Published

2015-10-03

How to Cite

FERREIRA, Wanderson Diego Gomes; ALVES, Maria Betania Ipolito; BORA, Zélia Monteiro. A FÁBULA COMO GÊNERO LITERÁRIO EM SALA DE AULA. Revista Desempenho, [S. l.], v. 2, n. 20, 2015. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9667. Acesso em: 18 jun. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.