Contribution to body and scenic education of the popular singer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.42938

Keywords:

Voice, Popular singer, Presence, Musical scenic space, Vocal action

Abstract

This article is based on a research of Master degree, entitled "Principles for the corporal and scenic formation of the popular singer". It aims at spreading the matter of body and scenic expressivity of singers, seeking to analyze some aspects that should potentialize their artistic performance. In order to include the multiplicity of elements that constitute indicators of corporal and scenic workshop of the artist, I present here five aspects: vocal action and communication, consciousness of corporal language, Performance in Popular Songs, Structuring Elements of Singing, musical scenic space. This work is also based on others fields of action, in which these matters are objects of reflection. In this way, we observe that these concepts are wide and are treated in several ways in the literature consulted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valeria Braga, Universidade Federal de São João Del-Rei - UFSJ, São João del Rei/MG, Brasil

Professora Adjunta da Escola de Música da Universidade Federal de São João del Rei; Mestre em Educação Musical pela UFMG; Graduada em Educação Artística pela Universidade Estadual de Minas Gerais; Atriz pela Oficina de Teatro PUC/MG.

References

ALMEIDA, Juliano Nogueira de. Sexto sentido: linguagem, performance e corporeidade em Itamar Assumpção In: ENCONTRO ABRALIC - Associação Brasileira de Literatura Comparada, 15, 2016. Anais [...]. Rio de Janeiro: UERJ, 2016. pp. 2021-2032.

ANDRADA E SILVA, Marta Assumpção de. Expressividade no canto In: KYRILLOS, Leny Rodrigues (org.). Expressividade: da teoria à prática. Rio de Janeiro: Revinter, pp. 91-104, 2005.

BURNIER, Luis Otávio. A arte do ator: da técnica à representação. Campinas: Editora UNICAMP, 2001.

CABRAL, Beatriz A. V. Presença e processos de subjetivação In: Revista Brasileira dos Estudos da presença, Porto Alegre, v.1 n.1, p.107-120, jan./junho 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/presenca/article/view/21792 . Acesso em: 15 ago. 2019.

CUDDY, Amy. O poder da presença. Tradução de Ivo Korytowski. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.

DANTAS, Danilo Fraga. A dança invisível: sugestões para tratar da performance nos meios auditivos In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 28, 2005. Anais [...]. Rio de Janeiro: UERJ. 5 a 9 set. 2005. pp. 1-14.

DINIZ, Júlio. A voz e a cena musical contemporânea In: NOVAES, Joana de Vilhena; VILHENA, Júnia de (Org.). O corpo que nos possui: corporeidade e suas conexões. Ed. Curitiba: Appris, 2018.

FERNANDINO, Jussara. Corpo e expressividade nos processos de musicalização In: SANTIAGO, Patrícia F.; PARIZZI, Betânia; FERNANDINO, Jussara (Org.). Corporeidade e educação musical: coletâneas Seminários de Educação Musical. Belo Horizonte: Centro de Musicalização Integrado (CMI), Escola de Música, UFMG, 2017.

FINNEGAN, Ruth. O que vem primeiro: o texto, a música ou a performance? In: MATOS, Cláudia Neiva de, TRAVASSOS, Elizabeth e MEDEIROS, Fernanda Teixeira de (org.). Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: Ed. 7 Letras/Faperj, 2008.

GAYOTTO, Lúcia Helena. Voz: partitura da ação. São Paulo: Summus Editorial, 1997.

LISBÔA, Eliane. Dramaturgia e teatro: tensão criativa. Revista Nupeart, v.1. Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, Centro de Artes - CEART, 2002. p. 73-81.

MACHADO, Regina. A voz na canção popular brasileira: um estudo sobre a vanguarda paulista. 2007. Dissertação (Mestrado). UNICAMP, Campinas, 2007.

MALETTA, Ernani. A dimensão espacial e dionisíaca da voz com base nas propostas de Francesca Della Monica: resgatando liberdade expressiva e identidade vocal. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, v.1, n. 22, pp. 39-52, PPGT - UDESC, jul. 2014.

MALETTA, Ernani. Atuação polifônica: princípios e práticas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016.

MALETTA, Ernani. Voz: corpo em manifestação In: TAVARES, Enéias Farias; BIANCALANA, Gisela Reis. MAGNO, Mariane; (organizadores). Discursos do Corpo na Arte. Volume III. Santa Maria: Editora UFSM, 2021. pp. 16-61

MARCADET, Christian. A interpretação de canções em espetáculos, ou O artista da canção em busca de uma síntese das artes cênicas In. Cadernos do GIPE-CIT (Grupo interdisciplinar de Pesquisa e Extensão em Contemporaneidade, Imaginário e Teatralidade), n. 21, ago. 2008. Salvador: UFBA, 2008.

MARIANI, Silvana. Émile Jacques-Dalcrose: a música e o movimento. In: MATEIRO, Teresa, ILARI, Beatriz (org.). Pedagogias em educação musical. Curitiba: InterSaberes, 2012

MERLEAU-PONTY, M. A estrutura do comportamento. Belo Horizonte: Interlivros, 1975.

NOGUEIRA, Virgínia Lemos. Psicodinâmica vocal e audiovisualização da voz: práticas da clínica fonoaudiológica a serviço da ação vocal cênica. 2010. Dissertação (Mestrado). Escola de Belas Artes, UFMG, Belo Horizonte, 2010.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. 3 ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

SANDRONI, Clara. O ensino de canto popular no Brasil: um subcampo emergente. Tese (Doutorado). 2017. Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos. São Paulo: Companhia das Letras. 1989.

SEVERO, Rodrigo. Presença. Dicionário de teatro, 29 jul. 2013. Disponível em: http://dicionariodeteatro.blogspot.com/2013/07/presenca_29.html . Acesso em: 10 mar. 2022.

TATIT, Luiz. A Enunciação da Canção Popular nos limites da narratividade. Significação - Revista Brasileira de Semiótica, USP, v. 6, jan. 1987. pp. 23-28.

TATIT, Luiz. Canção e oscilações tensivas. Estudos Semióticos, v. 6, n. 2, pp. 14-21, 7 nov. 2010. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/esse/article/view/49266/53348 . Acesso em: 10 mar. 2022.

TATIT, Luiz. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: EDUSP, 2012.

TATIT, Luiz. O século da canção. São Paulo: Ateliê Editorial, 2004.

THOMAZ, Suzana. Teatralidade, entre teorias e práticas: um olhar sobre a abordagem do Théâtre du Soleil. Revista Brasileira Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 309-330, maio/ago. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2237-266061934 . Acesso em: 26 mar. 2022.

VALENTE, Heloísa de Araújo Duarte. Os cantos da voz: entre o ruído e o silêncio. São Paulo: Annablume Editora, 1999.

VARGAS, Herom. Rock e música pop: espetáculo, performance, corpo. Revista IMES, São Caetano do Sul, São Paulo, jul./dez. 2002. Disponível em: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/501/34 . Acesso em: 10 mar. 2022.

WISNIK, J.M. Onde não há pecado nem perdão In: Almanaque Cadernos de literatura e ensaio, São Paulo, v.06, pp. 11-16, 1978.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Trad. Jerusa Pires Ferreira, Maria Lúcia Diniz Pochat, Maria Inês de Almeida. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: EDUC, 2000.

Published

2022-06-27

How to Cite

Braga, V. (2022). Contribution to body and scenic education of the popular singer. Voz E Cena (Voice and Scene), 3(01), 262–282. https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.42938

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.