Scientific and technological information management: thematic relations of scientific initiation projects at the Federal University of Ceará

Authors

  • Gabriela Belmont de Farias Universidade Federal do Ceará, Departamento de Ciências da Informação, Fortaleza, CE, Brasil
  • Andreza Pereira Batista Universidade Federal do Ceará, Departamento de Ciências da Informação, Fortaleza, CE, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.31095

Keywords:

information management. scientific information. thematic relations. knowledge organization.

Abstract

The production of scientific knowledge gives interaction between researchers, aiming at the socialization of information, to assist the development of science and technology and to help social development. At the university level, the production of scientific knowledge takes place in several variations. This article deals with relations with the project rights of the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarships of the Universidade Federal do Ceará. These positions encourage us to develop research that addresses the following starting questions: Research projects linked to the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarships of the Universidade Federal do Ceará have interactions among themselves and allow social relations to be used among communities, including the formation of a scientific knowledge network? Hypothesis: The projects of the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarships can generate strategic knowledge that benefits the institution's scientific and technological production through their interactions, to meet the demands of the research. Basic objective: to identify the presence of scientific knowledge networks of the Universidade Federal do Ceará, through the mapping of projects presented as thematic interactions between communities. This is a theoretical-conceptual and methodological research in a descriptive-exploratory research, with quantitative approach, the documentary type for working with scientific projects. The results indicate that the relationship between approaches in scientific projects shows the various possibilities of relationship dynamics between scientific communities. It is concluded that an analysis of the characteristics and intrinsic relationships in the collaborative network can serve as subsidies for communication between researchers who work with related themes, as well as new possibilities for strengthened relationships, such as scientific production and knowledge construction using a scientific information management that includes the relationships between research and its benefits, regardless of the area of concentration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Belmont de Farias, Universidade Federal do Ceará, Departamento de Ciências da Informação, Fortaleza, CE, Brasil

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Docente  do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará. Líder do Grupo de Pesquisa Competência e Mediação em Ambientes de Informação.

Andreza Pereira Batista, Universidade Federal do Ceará, Departamento de Ciências da Informação, Fortaleza, CE, Brasil

Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) e Discente do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Integrante no Grupo de Pesquisa Competência e Mediação em Ambientes de Informação.

References

BRASIL. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Objetivos do programa PIBIC. Brasília, DF: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, [20--]. Disponível em: http://www.cnpq.br/pibic Acesso em: 5 nov. 2019.

BRASIL. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Resolução Normativa 017/2006: bolsas por quota no país. Brasília, DF: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, 2007. Disponível em: http://www.cnpq.br/web/guest/view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/100352 Acesso em: 05 nov. 2019.

COSTA, Airton; PINTO, Adilson Luiz. De bolsista a cientista: a experiência da UFSC com o Programa de Iniciação Científica no processo de formação de pesquisadores (1990 a 2012). Florianópolis: EdUFSC, 2016. 165 p.

CLARIVATE ANALYTICS. Web of Science Group. A pesquisa no Brasil: promovendo a excelência. [S.l.: s. n.], 2019. 42 p. Análise preparada para a CAPES pelo Grupo Web of Science. Disponível em: https://www.sbponline.org.br/arquivos/Promovendo_a_excele%CC%82ncia.pdf Acesso em: 13 set. 2019.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HAGSTROM, W. O. O controle social dos cientistas. In: DEUS, Jorge Dias de (Org.). A crítica da ciência: sociologia e ideologia da ciência. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1979. p. 81-106.

MARTELETO, Regina Maria. Análise de redes sociais: aplicação dos estudos de transferência da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 30, n. 1, p. 71-81, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v30n1/a09v30n1 Acesso em: 17 dez. 2019.

MASSI, Luciana; QUEIROZ, Salete Linhares (Org.). Iniciação científica: aspectos históricos, organizacionais e formativos da atividade no ensino superior brasileiro. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2015. Disponível em: http://books.scielo.org/id/s3ny4/pdf/massi-9788568334577.pdf Acesso em: 15 nov. 2019.

MEADOWS, Arthur Jack. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos, 1999.

MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. O crescimento da ciência, o comportamento científico e a comunicação científica: algumas reflexões. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 24, n. 1, p. 63-84, 1995. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000002743 Acesso em: 17 dez. 2019.

TARGINO, Maria das Graças. Comunicação científica: uma revisão de seus elementos básicos. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 37-85, 2000. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000001182/6f78994cb4aa4e65990e1d764d794d5b Acesso em: 15 nov. 2019.

Published

2020-04-21

How to Cite

Farias, G. B. de ., & Batista, A. P. . (2020). Scientific and technological information management: thematic relations of scientific initiation projects at the Federal University of Ceará. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(2), 592–602. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.31095

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.