Affection and subversion: Children's experiences in everyday journeys between home and school in Rio das Pedras/RJ
DOI:
https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n33.2022.03%20%20Keywords:
Cartography, Territory, Narrative, ChildhoodAbstract
Having as a perspective the invisibility of childhoods in participation and decisions about the places they use in the city, the article proposes an exercise of reflection on how children experience and, with this, subvert their daily free spaces, activating, reformulating and transforming the landscape. Taking the Rio das Pedras neighborhood as an area of study, the methodological approach was structured around the relevance of research-COM, through a qualitative approach, which uses as a basis the collection of narratives from students enrolled in Elementary School in public schools in Rio de Janeiro, apprehended in the activity “Affective Mapping of Educational Territories of the City of Rio de Janeiro” (GAE; SEL, 2020, which sought to identify children's perceptions and desires about their daily journeys from home to school. The results obtained In this sensitive reading of the territory, they collaborate with a real vision of urban spatial quality and the right to the city, through an attentive look at the micropolitics of everyday life and the construction of citizenship of the childhoods that inhabit this territory.
Downloads
References
AZEVEDO, Giselle (Org.). Diálogos entre arquitetura, cidade e infância: Territórios educativos em ação. Rio de Janeiro: PAISAGENS HÍBRIDAS, 2019.
AZEVEDO, Giselle; TÂNGARI, Vera; RHEINGANTZ, Paulo (Orgs.). Do espaço escolar ao território educativo: O lugar da arquitetura na conversa da escola de educação integral com a cidade. Rio de Janeiro: RIO BOOKS, 2016.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo. Martins Fontes, 1974.
BECKER, Howard. Métodos de pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Hucitec, 1993.
DUARTE, Fábio. Rastros de um rio urbano – cidade comunicada, cidade percebida. In: Ambiente & Sociedade, Campinas, v.9, n.2., p.105-122, jul./dez. 2006.
DUARTE, Cristiane; PINHEIRO,Ethel. Imagine uma tarde chuvosa... pesquisas sobre ambiência, alteridade e afeto . In: Anais do 6 Projetar. O Projeto como Instrumento para a Materialização da Arquitetura: ensino, pesquisa e prática. Salvador, nov. 2013 Disponível em: http://projedata.grupoprojetar.ufrn.br/dspace/bitstream/123456789/1759/1/CE04.pdf. Acesso em: 10-dez-2021.
FRÚGOLI JR., Heitor; ANDRADE Luciana; PEIXOTO, Fernanda (Orgs.). As cidades e seus agentes: práticas e representações. Belo Horizonte/São Paulo: PUC Minas/EDUSP, 2006.
KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo. Cartografar é traçar um plano comum. In: Fractal. Revista de Psicologia. Rio de Janeiro, v.25, n.2, pp.263-280, agosto, 2013. Disponível em: https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4942/4784. Acesso em: 13-fev-2022.
LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Documentos, 1969.
LIMA, Mayumi Watanabe de Souza; LIM A, Sérgio Pereira de Souza (coord.). Arquitetura e Educação. São Paulo: Studio Nobel, 1995. 272p.
LYNCH, Kevin. A Imagem da Cidade. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
MONTANER, Josep Maria. Do diagrama às experiências, rumo a uma arquitetura da ação. São Paulo: Gustavo Gili, 2017.
MORAES, Marcia. Política ontológica e deficiência visual. In M. Moraes, & V. Kastrup (Orgs.). Exercícios de ver e não ver: arte e pesquisa com pessoas com deficiência visual (pp 26-51). Rio de Janeiro: Nau/Faperj, 2010.
SANOFF, Henry. Community Participation Methods in Design and Planning. New York: Wiley, 1999.
SCHLEE, Mônica; NUNES, Maria Julieta; REGO, Andrea; RHEINGANTZ, Paulo; DIAS, Maria Ângela; TÂNGARI, Vera. Sistemas de espaços livres nas cidades brasileiras – um debate conceitual. In: Paisagem e ambiente: ensaios. vol.26, 2009, p.225-247.
THIBAUD, Jean. Paul. Une approche pragmatique des ambiances urbaines. In: AMPHOUX, Pascal; CHELKOFF, Grégoire; THIBAUD Jean-Paul (Orgs.). Ambiances en Débats. Grenoble : Editions A la Croisée, 2004, pp.145-158.
TONUCCI, Francesco. O direito de brincar: Uma necessidade para as crianças, uma potencialidade para a escola e a cidade. In: Práxis Educacional, [S. l.], v. 16, n. 40, p. 234-257, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6897. Acesso em: 11 fev. 2022.
TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: Difel, 1980.
URIARTE, Monica; NEITZEL, Adair. A pesquisa de intervenção cartográfica em Arte Educação. In: Educação Unisinos, vol.21, n.3, pp.387-394, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/4496/449656535013/html/. Acesso em: 10-mar-2022.
VELHO, Gilberto. Metrópole, Cultura e Conflito In: VELHO, Gilberto (org.). Rio de Janeiro: Cultura, política e conflito. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2007, pp.9–29.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Paranoá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).