Foreign language teacher education for a reflexive and decolonial practic

Authors

  • Thalita Sally Travassos de Santana Universidade de Brasília

Keywords:

Neoliberalism. Teacher education. Reflective practice. Decoloniality.

Abstract

Based on Schön’s idea of teacher as a reflective professional (SCHÖN, 1983, 1992 apud CONTRERAS, 2002), I discuss a form of foreign language teacher education that promotes a reflective practice and prioritizes the perspective of decoloniality in teaching, since language teaching can serve as a perpetuator and maintainer of a system grounded on the ideas and conceptions of coloniality, neoliberalism and eurocentrism (FREIRE, 1989; HOOKS, 2013), even if those involved do so unconsciously. I present some implications of neoliberalism and coloniality in education and reflect on the ideas of authors such as Freire (2019), Contreras (2002) and Zeichner (2008) on reflective teaching practice in counterpoint to the positivist conception of the technicist teacher. I conclude that the education of the language teacher that promotes a reflective teaching practice and language teaching from a decolonial perspective can help promoting a more critical society that is willing to move away

from the paradigms of neoliberalism prevailing in the so-called underdeveloped countries. 



Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDREOTTI, Vanessa de Oliveira; PEREIRA, Renato da Silva; EDMUNDO, Eliana Santiago Gonçalves Marques. O imaginário global dominante e algumas reflexões sobre os pré-requisitos para uma educação pós-abissal. Revista Sinergias, n. 5, 2017.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei no 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

CONTRERAS, José. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

DÍAZ, Carmen Guillén. Los contenidos culturales In: LOBATO Jesús Sánchez; GARGALLO, Isabel Santos. (orgs.). Vademécum para la formación de profesores - enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE) – Tomo II. Madrid: SGEL, 2016, p. 227-243.

ELLIS, Rod. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1994 (Oxford Applied Linguistics).

FERREIRA, Fernanda Caiado da Costa; PESSOA, Rosane Rocha. Desestabilizando ideologias linguísticas em uma sala de aula de inglês. LING. – Est. e Pesq., Catalão-GO, vol. 22, n. 1, p. 171-198, jan./jun. 2018.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 60ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade/bell hooks. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

MORAES, Reginaldo Corrêa de. Reformas neoliberais e políticas públicas: hegemonia ideológica e redefinição das relações Estado-sociedade. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 80, setembro/2002, p. 13-24.

LANDER, Edgardo. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In: LANDER, Edgardo. (org.) A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Colección Sur Sur, CLACSO, p. 8-22, 2005.

PARDO, Fernando da Silva. Decolonialidade e ensino de línguas: perspectivas e desafios para a construção do conhecimento corporificado. Revista Letras Raras. Campina Grande, v. 8, n. 3, p. 200-221.

PESSOA, Rosane Rocha; BASTOS, Pedro Augusto de Lima. Sentidos de língua/linguagem em aulas de inglês de um curso de letras. In: MATEUS, Elaine.; TONELLI, Juliana Reichert Assunção. (orgs.). Diálogos (im)pertinentes entre formação de professores e aprendizagem de línguas. 1ª ed. São Paulo: Blucher, 2017, p. 141-161.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Apresentação da edição em português. In: LANDER, Edgardo. (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Colección Sur Sur, CLACSO, p. 3-5, 2005.

PÔRTO, Walesca Alfonso Alves; MASTRELLA-DE-ANDRADE, Mariana Rosa. Estudos identitários e formação crítica de professores/as de línguas: decolonizando práticas e enfrentando desafios. Domínios de Lingu@gem | Uberlândia | vol. 14, n. 3 | jul. – set. 2020.

TESSARO, Nádia da Silva; COSTA, Maria Luisa Furlan; SOUZA, Vânia de Fátima Matias de. Neoliberalismo em questão: influências no campo educacional brasileiro e na produção do conhecimento. Eccos - Revista Científica, São Paulo, n. 56, p. 1-15, e10727, jan./mar. 2021.

ZEICHNER, Kenneth. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educ. Soc. Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008.

Published

2023-04-10

How to Cite

SANTANA, Thalita Sally Travassos de. Foreign language teacher education for a reflexive and decolonial practic. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 33, p. 28–40, 2023. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/44152. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.