Language teaching methodologies and methods during the COVID 19 pandemic: a literature review between 2020 and2022 in national journals

Authors

  • Laysla Bonifácio Universidade de Brasilia
  • Graciele Talita Duarte Siqueira Universidade de Brasília

Keywords:

revisão de literatura; práticas pedagógicas; ensino remoto; tecnologias digitais.

Abstract

The pandemic not only impacted public health and the economy in Brazil, it also had an impact on education, driving a change in language teaching methods, methodologies and tools, as the “old” models were no longer sufficient to meet the demands. With this in mind, this paper proposes a corpus analysis of empirical research published in Brazilian journals of Qualis A and B from the Applied Linguistics (AL) in the period between 2020 and 2022, which suggested and applied methodologies and methods of language teaching within the pandemic context . This is a qualitative research and is defined as bibliographical because it shows what already exists about the investigated object. The theoretical contribution of this research highlights that using technologies has become something common in our daily lives, it is part of the experiences lived by people in all contexts (BARTON; LEE, 2015), in the form of checking emails, communicating se, use social networks and browse the various national and international websites, and also to learn other languages. Finally, the results relate some resources that were used for language teaching (English and Spanish) and the challenges faced by teachers within this pandemic context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRINQ, F. Entenda como a pandemia impactou a Educação no Brasil. 2021. Disponível em: https://www.fadc.org.br/noticias/entenda-como-a-pandemia-impactou-a-educacao-no-brasil Acesso em 24 de maio de 2022.

ARAÚJO, N; SOUSA, K. F. Quizizz nas aulas de inglês como L2: Uma breve análise. Ilha Desterro. v.74, n.3. Florianópolis, Set./Dez. 2021.

BATISTA, E. G., SAITO, L. M., MORAES, I. T., FRANCO, G. R., & FERNANDES, G.M. Sequência didática avaliativa para o ensino de línguas estrangeiras em contexto híbrido: diálogos e possibilidades. Revista Horizontes De Linguística Aplicada, v. 21, n.1, 2022.

BARTON, D. LEE, C. Linguagem online: textos e práticas digitais. São Paulo: Parábola Editorial , 2015.

BRASIL. Lei n. 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 7 fev. 2020.

BRASIL. INEP. Resultados do questionário: resposta educacional à Pandemia de Covid-19 no Brasil. 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/censo_escolar/resultados/2020/apresentacao_pesquisa_covid19_censo_escolar_2020.pdf. Acesso em 24 de maio de 2022.

CAMPOS, B. DA S., KAMI, C. M. DA C., & SALOMÃO, A. C. B. A mediação no Teletandem durante a pandemia da COVID-19. Revista Horizontes De Linguística Aplicada, v. 20, n.1, 2021.

CHUN, D. KERN, R. SMITH, B. Techonology in Language Use, Language Teaching, and Language Learning. The Modern Language Journal. 2016.

COSTA DO ROSÁRIO, J. M.; FAJARDO TURBIN, A. E. A ressignificação do ensino de línguas a partir do uso intensivo das TDIC em tempos de pandemia. Devir Educação, p. 29–52, 2021.

CRUZ, S. L. DA, LIMA, D. C. DE, & SANTANA, C. DE S. O ensino de línguas por uma abordagem complexa em tempos de pandemia: quebrando paradigmas. Fólio - Revista De Letras, v. 12, n. 2, 2021.

DENARDI, D; MARCOS, R; STANKOSKI, C. Impactos da pandemia COVID-19 nas aulas de inglês. Revista Ilha do Desterro, v. 74, n. 3, p. 113-143, Florianópolis, 2021.

DÖRNYEI, Z. Reserach methods in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2007.

EL KADRI, M. S; ROCHA, C. H. Dimensões ideológicas nos discursos sobre tecnologias educacionais de professores em formação. In: Diálogos sobre tecnologia educacional: Educação linguística, mobilidade e práticas translingues. ROCHA, C; EL KADRI, M E WINDLE, J. Campinas, SP: Ponte Editores, 2017.

EUROPE. World Health Organization: Regional office for Europe. Disponível em encurtador.com.br/wDEFV. Acesso em 23 de maio de 2022.

FLICK, U. Designing qualitative research. Los Angeles: Sage, 2007.

GONSALVES, E. Iniciação à pesquisa científica. 3 ed. Campinas: Alínea, 2003.

GONZALEZ, N. W; SCHALATTER, M. Aprendizagem de Português como Língua Adicional em um projeto colaborativo online. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 15, n. 2, 2016.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas:Papirus, 2012.

KERN, R. ; WARSCHAUER, M. Theory and practice of network-based language teaching. In.: KERN, R.; WARSCHAUER, M. Networks-based language teaching: Concepts and pratice. New York: Cambridge University Press, 2000. p. 1- 19

LIMA, J. H. G. DE, ROSSO, G. P. P., & PASINI, L. G. R. Inglês como língua franca (ILF) e translinguagem no ensino remoto emergencial. Revista Horizontes De Linguística Aplicada, v. 20, n. 1, 2021.

LEFFA, V. J. Ensino de línguas: passado, presente e futuro. Rev. Est. Ling., Belo Horizonte, v.20, n.2, 2012.

MACEDO, N. Iniciação à pesquisa bibliográfica. São Paulo: Edições Loyola, 1994.

MARTINS, S. T. DE A. Dinamizando o ensino de inglês em tempos de pandemia: experiências de ensino através do Instagram de um projeto de extensão. Fólio - Revista De Letras, v. 12, n. 2, 2021.

NUNAN, D. Research methods in language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.

PAIVA, V. M. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. Parábola Editorial, São Paulo, 2019.

SEGATY, K.; BAILER, C. O ensino de língua inglesa na educação básica em tempos de pandemia: um relato de experiência em um programa bilíngue em implantação. Signo, v. 46, n. 85, p. 262-271, 2021.

SELWYN, N. Um panorama dos estudos críticos em educação e tecnologias digitais. In.: ROCHA, C; EL KADRI, M E WINDLE, J. Diálogos sobre tecnologia educacional: Educação linguística, mobilidade e práticas translingues. Campinas, SP: Ponte Editores, 2017.

SILVEIRA, G. E. L. DA, RIBEIRO, A. DA S. M., PEDROSA, A. B. R., VILLELA, M. DE M.; RUIZ, S. M. DE J. Projetos Digitais de Inglês na Educação Básica: reflexões, possibilidades e ações em tempos de pandemia. Signo, v. 46, n. 85, p. 134-144, 2021.

TONELLI, J. R. A; FURLAN, C. J. K. Perspectivas de professoras de inglês para crianças: (re)planejar, (re)pensar e (trans) formar durante a pandemia (Covid-19). Santa Cruz do Sul, v. 46, n. 85, p. 83-96, jan./abr. 2021.

TORQUATO, S. G; SOUZA, J. C.; PEREIRA, M. das G. de O. P.; FRANQUET, L. H. Utilização das tecnologias digitais no ensino do espanhol: uma revisão integrativa. Revista Principia: Divulgação Científica e Tecnológica do IFPB. n. 58. João Pessoa, 2021.

VALENTE, J. A.; FREIRE, F.P; ARANTES, F. L. Tecnologia e educação [recurso eletrônico]: passado, presente e o que está por vir. Campinas: NIED/UNICAMP, 2018. Disponível em: www.nied.unicamp.br/biblioteca/tecnologia-e-educacao-passado-presente-e-o- que-esta-por-vir/ Acesso em 05 de janeiro de 2019.

Published

2023-04-10

How to Cite

BONIFÁCIO, Laysla; SIQUEIRA, Graciele Talita Duarte. Language teaching methodologies and methods during the COVID 19 pandemic: a literature review between 2020 and2022 in national journals. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 33, p. 86–106, 2023. Disponível em: https://www.periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/44523. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.