Archival urgencies: aesthetical devices of implication within three collections in Brazil

Authors

  • Junia Mortimer Programa de Pós-graduação em arquitetura e urbanismo / Programa de Pós-graduação em Artes Visuais, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal da Bahia https://orcid.org/0000-0001-7939-5110

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n32.2022.18

Keywords:

archives, urgencies, research, action, city

Abstract

This article intends to bring together different research practices with archives, between public and private, in order to highlight the importance of a willingness to listen and observe, and not only to question and interrogate, in the face of document sets and their forms of organization. Questions to the archives guide us in the research by which we come to them. But the archive also has its demands, those projected by its managers and those requested by the (over)life of the images (DIDI-HUBERMAN 2013) and documents. As a pulsating body, the archive, existing or invented in the research, which can condition readings by its visibility regimes, also suggests subtle movements, between showing, listening, inventing, creating, constellation. What questions emerged in front of some files, in addition to the interrogations that led us to them? What demands did the managing subjects but also the documentary bodies present? What cities can we envision in these archival emergencies? In order to try to answer these questions, we are going to present 5 archival research situations that show 5 different investigation actions (investigation) with document sets. These 5 files - UFBA/MAP Archive (UFBA70 Meta Archive), Aracy Esteve Gomes Archive, Photodocumentation Laboratory, Arlete Soares Archive and Zumvi Afro Fotográfico Archive - made different requests due to the urgent needs of those archives and their managers, showing that, while we need to make the archive speak, it is also important to pay attention to scrutinizing it with sensitive listening.

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Author Biography

Junia Mortimer, Programa de Pós-graduação em arquitetura e urbanismo / Programa de Pós-graduação em Artes Visuais, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal da Bahia

Arquiteta e urbanista (UFMG, 2007), fotógrafa e professora da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da UFBA. É doutora em Arquitetura e Urbanismo (NPGAU/UFMG, 2015), com estágio doutoral na Cooper Union (NYC, 2013-2014). Mestre em Estudos Literários pela Universidade Nova de Lisboa e pela Université de Perpignan (Erasmus Mundus, 2010). É hoje professora permanente dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo (PPGAU) e em Artes Visuais (PPGAV), ambos da UFBA. Realizou pós-doutoramento no NPGAU/UFMG, no Laboratório de Fotodocumentação, em 2019. É a atual coordenadora do grupo de pesquisa LEIA - Laboratório de Estudos de Imagem e Arquitetura (PPGAU/CNPq) e integra o Grupo de Pesquisa Arquivos, fontes, narrativas: entre cidade, arquitetura e design (FAU USP/CNPq) e Cosmópolis (EA UFMG/CNPq). Autora dos livros “Arquiteturas do Olhar” (C/ Arte 2017) e “Entre imagem e escrita: Aracy Esteve Gomes e a cidade de Salvador” (Edufba 2020).

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Published

2022-08-26

How to Cite

Mortimer, J. . (2022). Archival urgencies: aesthetical devices of implication within three collections in Brazil : . Paranoá, 15(32), 1–16. https://doi.org/10.18830/issn.1679-0944.n32.2022.18

Issue

Section

Archives and Collections in Architecture and Urbanism

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